1Testvéreim, ne legyetek sokan tanítók, hiszen tudjátok, hogy súlyosabb
ítéletben lesz részünk. 2Mert sokat vétkezünk mindnyájan: de ha
valaki beszédében nem vétkezik, az tökéletes ember, meg tudja fékezni az egész
testét. 3Ha a lovak szájába zablát vetünk, hogy engedelmeskedjenek
nekünk, egész testüket irányíthatjuk. 4Íme, a hajókat, bármilyen
nagyok, és bármilyen erős szelek hajtják is őket, egy egész kis kormányrúddal
oda lehet irányítani, ahová a kormányos akarja. 5Ugyanígy a nyelv is
milyen kicsi testrész, mégis nagy dolgokkal kérkedik. Íme, egy parányi tűz
milyen nagy erdőt felgyújthat: 6a nyelv is tűz, a gonoszság egész
világa. Olyan a nyelv tagjaink között, hogy egész testünket beszennyezi, és
lángba borítja egész életünket, miközben maga is lángba borul a gyehenna
tüzétől. 7Mindenfajta vadállat és madár, csúszómászó és tengeri állat
megszelídíthető: meg is szelídíti az ember; 8a nyelvet azonban az
emberek közül senki sem tudja megszelídíteni, fékezhetetlenül gonosz az, telve
halálos méreggel. 9Ezzel áldjuk az Urat és Atyát, és ezzel átkozzuk
az Isten hasonlatosságára teremtett embereket: 10ugyanabból a szájból
jön ki az áldás és az átok. Testvéreim, nem kellene ennek így lennie. 11Vajon
a forrás ugyanabból a nyílásból árasztja-e az édes és a keserű vizet? 12Avagy
teremhet-e, testvéreim, a füge olajbogyót, és a szőlő fügét? Sós forrás sem
adhat édes vizet. (Jakab 3;1-12)
1Kérve kérlek Isten és Krisztus Jézus színe előtt, aki ítélni fog élőket
és holtakat; az ő eljövetelére és országára kérlek: 2hirdesd az igét,
állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass
teljes türelemmel és tanítással. 3Mert lesz idő, amikor az egészséges
tanítást nem viselik el, hanem saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak
tanítókat, mert viszket a fülük. 4Az igazságtól elfordítják a
fülüket, de a mondákhoz odafordulnak. 5Te azonban légy józan
mindenben, a bajokat szenvedd el, végezd az evangélista munkáját, töltsd be
szolgálatodat. (II.Tim.4.1-5.)
Gyakran beszélünk
arról, hogy szavainkban igen nagy erő van, amely képes egyaránt építeni és
rombolni is. Nem igaz az, hogy a
szavak nyomtalanul elszállnak, nincsen jelentőségük. Nem igaz az, hogy az ember
beszélhet mértéktelenül és felelőtlenül, hogy a beszéd csak arra való, hogy az
ember valamivel eltöltse az idejét, elszórakozzon. Néhány példát mondanék ennek
az állításnak az igazolására.
Olvastam valamikor
régen egy írást egy rendkívül tehetséges és sokak által tisztelt emberről, aki
több nagyszerű találmánnyal gazdagította meg a világot. Azt írta le az
életrajzírója, hogy sajnos rövid életű volt ez az ember, mert a szívében
hordozott egy olyan sebet, ami soha nem gyógyult be, s amely arra indította,
hogy fiatalon véget vessen az életének. Egy egészen jelentéktelen esemény miatt
sérült meg ilyen súlyosan. Ugyanis ez a seb akkor keletkezett, amikor
középiskolás korában a tornatanára társai előtt megszégyenítette, foghegyről
odavetette neki egy tornaórán, hogy: Egy ilyen ügyetlen, kétbalkezes ember minek
is él egyáltalán. Olyan mélyen bevésődött a szívébe ez a megjegyzés, hogy soha
nem tudott megszabadulni tőle és ez a megjegyzés később öngyilkosságba kergette.
De a szavak erejét,
hatását azáltal is érzékeljük, hogy sokszor halljuk manapság azt a híradásokban,
hogy a nyugati világ börtöneiben és a különféle mecsetek istentiszteletein
iszlám hitű tanítók hogyan oktatnak és fanatizálnak eredményesen embereket arra
tanításukkal, hogy amikor majd lehetőségük lesz rá, akkor majd
terrorcselekményeket hajtsanak végre. Olyan döbbenetes eseményekről is hallunk,
hogy egy ilyen fanatizált ember saját gyermekének a testére helyezett el
robbanóanyagot, és azt felrobbantotta amikor a gyermeke az általa meghatározott
cél közelébe érkezett. A szívükbe írt szavak teszik ezeket az embereket ilyen
kegyetlen fanatikussá!
De gyakran hangzik
el az is egy egy emberrel kapcsolatosan, hogy ő ilyen, vagy olyan módon
szocializálódott és ezért nem lehet megváltoztatni a gondolkodását, nem lehet
azt várni tőle, hogy megértsen más gondolatokat. Beleíródott a szívébe lelkébe
mindaz a tudás, ismeret, gondolkodásmód, amit fiatalabb korában és élete során
látott, hallott, megtapasztalt, ami hatott rá családjában, az iskolában és egyéb
közösségekben.
Sokféle módon
felfedezhetjük, hogy a szavakban, szavainkban nagy erő van. Befolyásolni tudnak
bennünket, vagy másokat is. Olyan életformának kialakítására, olyan tettek
véghezvitelére is kényszeríthetnek bennünket a szívünkbe, lelkünkbe íródott
szavak, amik súlyos károkat okozhatnak nekünk is, és másoknak is.
A hírközlő eszközök
irányítói, a közéletet meghatározó szakemberek, a reklámok készítői tisztában
vannak a szavak erejével és profi módon alkalmazzák is tudásukat, sokszor jobb,
sokszor pedig alantasabb célok elérése érdekében. Egyre gyakrabban hangzik el az
a megállapítás, hogy a világunk életét legerőteljesebben az információ határozza
meg. Az igazság, a mindennapi életet meghatározó irányító erő annak a kezében
van, aki jobban, erőteljesebben tud érvelni, fogalmazni, aki mesteri módon tudja
a szavakat, a beszédet használni.
Isten Igéjéből
azonban szól felénk az evangélium: Nem csak emberi beszéd hangzik ebben a
világban, hanem Isten élő szava, Igéje is. Jézus Krisztus által, a testté lett
Ige által szól hatalmas erővel Isten szava minden ember felé, és az Ő írott
Igéje által is, a Szentírás által is.
Tehát nem csak az
emberi szavaknak van ilyen életformáló ereje világunkban, hanem Isten Szavának,
Igéjének is! Sőt, még azt is mondhatjuk, hogy az Igének még hatalmasabb ereje
van. Ezért fontos megértenünk, hogy komolyan vennünk a Szentírásból megszólaló
figyelmeztetéseket. Fontos meghallani, amit a Zsidókhoz írt levéből felolvastam,
„12Mert Isten igéje élő és
ható, élesebb minden kétélű kardnál, mélyre hatol, az elme és a lélek, az
ízületek és a velők szétválásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait. 13Nincsen
olyan teremtmény, amely rejtve volna előtte, sőt mindenki mezítelen és fedetlen
az ő szeme előtt. Neki kell majd számot adnunk.” - vagy amit Pál apostol
mond Timóteusnak a hozzá írt levelében: „16A
teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre; 17hogy az Isten embere
tökéletes és minden jó cselekedetre felkészített legyen.” „2hirdesd
az igét, állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints,
biztass teljes türelemmel és tanítással.”
Más Igék is arra
buzdítanak, segítenek bennünket, hogy akkor ha hitben éljük az életünket, akkor
Isten Igéje, Isten élő szava legyen az, amit igyekezzünk befogadni, s ami
számunkra fontos legyen, törekedjünk, hogy bevésődjön mélyen a szívünkbe,
irányítani, meghatározni kezdje az életünket, akarjuk, engedjük azt
megvalósulni, amit az apostol mond: „16Krisztus
beszéde lakjék bennetek gazdagon úgy, hogy tanítsátok egymást teljes
bölcsességgel, és intsétek egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, lelki énekekkel;
hálaadással énekeljetek szívetekben Istennek.” (Kol. 3.16.)
A mai alkalommal
arról szeretnék elmondani néhány gondolatot, hogy miért is kell Isten szavát,
Igéjét, mindenek fölé helyezni az életünk során. Miért fontos, hogy a hitben élő
keresztyén embernek Isten élő szava, Igéje legyen mindenek felett a meghatározó,
a mértékadó szó, ami folyamatosan a szívébe íródik, ami áthatja, meghatározza a
gondolkodását, az életét.
Mindenekelőtt azt
mondanám el, hogy mindannyian hordozunk magunkban olyan szavakat,
megjegyzéseket, amik folyamatosan fájdalmat okoznak nekünk, vagy negatív módon
befolyásolják az életünket. Életünk során sokszor elér hozzánk ilyen szó,
megjegyzés, ismerősöktől, vagy ismeretlenektől, tanulmányainkból és
olvasmányaikból is. Ezeket a sérüléséket, sebeket, életünket negatív módon
befolyásoló szavakat, amiket hordozunk a szívünk mélyén egy egy bántó,
rosszindulattal, vagy befolyásolásunkra törekvően kimondott szó következtében,
Isten Igéje képes semlegesíteni, eltörölni, és az általuk okozott mély sebeket
is képes meggyógyítani. A legmélyebben lévőket és a legfájdalmasabbakat is.
Isten szava ugyanis
a mi életünkben úgy szólalhat meg mindenekelőtt, mint az Istennek Jézus
Krisztusban megnyilvánuló szeretetét, életre támasztó, gyógyító erejét hirdető
szó. Ha valaki megérti és szívébe íródik az, hogy Isten úgy szereti őt, hogy
egyszülött Fiát adta érte, akkor ez alapvetően új helyzetet teremt a számára,
olyan bátorságot, erőt ad neki, ami egy pillanat alatt semmivé teszi a fájdalmas
sebeket osztó emberi szavakat. Naponta hallhatjuk, ha figyelünk Isten szavára,
hogy azt mondja nekünk: Ne félj, mert én veled vagyok! Ne félj, mert én nem
hagylak el téged. Enyém vagy, drága vagy számomra, „a hegyek eltávoznak, és a
halmok megrendülnek; de az én irgalmasságom tőled el nem távozik, és békességem
szövetsége meg nem rendül, így szól könyörülő Urad.” „15Megfeledkezik-e
csecsemőjéről az anya, nem könyörül-e méhe gyermekén? De ha ő meg is
feledkeznék, én akkor sem feledkezem meg rólad! 16Íme, a tenyerembe
véstelek be, szüntelenül előttem vannak falaid.”
A minket szerető
Isten, a mi mennyei Édesatyánk megszabadít bennünket azoktól a sebektől, amiket
életünk során kaptunk, s amik folyamatosan fájdalmat okoznak nekünk. Ő
meggyógyít bennünket, ha engedjük, hogy az Ő szava szívünkig érjen, szívünkbe
íródjon!
Mindazokat a
szavakat is, amik embereknek beíródtak a szívükbe tanulmányaik, családi
kötelékük, baráti és egyéb közösségeik által, amiben szocializálódtak, Isten élő
szava képes kitörölni, vagy átírni.
Emlékszem, hogy egy
fél évszázaddal ezelőtt történt az, hogy egy nagyon agilis tatabányai pártitkár
megtért és attól kezdve különös módon nyilvános helyeken tett Jézus
szabadításáról bátran bizonyságot. Nagy botrány volt a megtérése következtében
az addigi munkahelyén, de ő nem hátrált meg, nem hallgatott, mert mindazt, ami
addig a szívében volt, ami meghatározta az életét azt Isten Igéje kitörölte és
átírta.
Olyan nagy szükség
van erre, hiszen igen sok ember van, akik hihetetlenül okosnak képzelik magukat
és fennen hirdetik a maguk nagy bölcsességét. Szükség van arra, hogy az ilyen
emberek szívét Isten szava, Igéje átírja, átprogramozza. Isten élő és ható Igéje
az ilyen embert teljesen át tudja formálni. Megmutatja neki azt, hogy ahogyan
eddig élt, gondolkodott az nem jó és új, felülről kapott bölcsességgel
ajándékozza meg.
A hitben élő ember
életében, minden kérdésben, az élet minden területén, nem az a fontos, hogy ő
mit gondol, hogy mások mit mondanak, hanem hogy Isten szava, Igéje mit jelentett
ki a számára, mit tanított meg neki, mit írt be a szívébe. Ez a változás a
keresztyén életnek az egyik legfontosabb jellemvonása.
Isten Igéje tehát,
ha szívünkig ér, akkor meggyógyít, megtisztít és teljesen új látást ad, új
életformára segít.
Megfigyelhetjük azt
is, hogy a különféle emberi indíttatásból megszólaló szavak hatása különböző, de
legtöbbször negatív hatású. Vannak olyan szavak, amik rendkívül sok kárt
okoznak, megbetegítenek, tragédiák okozói lesznek, vagy a gyűlölködést, a
széthullást munkálják. Sokszor azt is láthatjuk, hogy a megszégyenülést, az
emberi élet kiüresedését, terméketlenségét munkálják az emberi okoskodások, és
vannak olyan szavak is, amik úgy hangzanak fel, hogy nincsen igazi tartalmuk,
amik csak üresen és értelmetlenül hangzanak el.
Az az ember azonban,
aki Isten Igéjét hallja és befogadja, az azt tapasztalja meg, hogy Isten Igéje
amikor a szívbe íródik, akkor mindig gyümölcsöt terem, soha nem vész el, soha
nem tér vissza üresen. Isten befogadott Igéje az ember életét mindig
meggazdagítja, áldások gazdagsága felé segíti, vezeti.
Isten Igéje, ha a
szívünkbe íródik, akkor folyamatosan uralma alá vonja a gondolkodásunkat.
Leleplezi a rosszat, rámutat a jóra és segíti a jó, a nemes életformának a
kialakulását. Időről időre amikor visszatekintünk a megtett útra, akkor
láthatóvá válik számunkra az, hogy Isten Igéje és Lelke által, hogyan
formálódott át, gazdagodott a gondolkodásunk, a belső életünk.
Ez a belső átformálódás természetes módon
jelentkezik a külső dolgokban is. Tisztul, szépül az embernek az élete ezáltal.
Több szelídség és alázat fogja az ilyen embert jellemezni. Megjelenik életében a
befogadott Ige által Isten sokféle áldása. Elértéktelenednek olyan dolgok,
amiket addig fontosnak tartott, és megjelennek olyan értékek, amiket addig talán
nem is vett észre, vagy tudott elfogadni.
Ott, ahol Isten
szava beíródik az ember szívébe, ott élet támad, mégpedig olyan élet, ami
mérhetetlen gazdagsággal teljes, ami igazi értékeket hordoz.
Ma olyan időket
élünk, amikor világunkból egyre jobban hiányoznak az igazi értékek. Gyakran
szinte megrettenek, amikor egy ünnepségről, vagy egy komolynak látszó
rendezvényről adnak hírt a TV-ben, vagy az újságokban. Reklámként elhangzik
ilyenkor az, hogy milyen együttesek lépnek fel ebből az alkalomból. Ezekkel az
együttesekkel próbálják odacsábítani a népeket, amik lehet, hogy nagyon
műfajukban nagyon tehetségesek, de nem hordoznak igazi értékeket azzal, amit
csinálnak. Csak arra alkalmasak, hogy az emberek ugráljanak, csápoljanak egy egy
ilyen együttest hallgatva, jól érezzék magukat. Szükség van ma arra, hogy Isten
hatalmának valódi értéket teremtő ereje jelenjen meg a társadalomban, az
egyházban, s ne a szemét borítson el mindent.
Ezért van szükség
arra, hogy komolyan vegyük a Bibliát. Olvassuk, engedjük, hogy minden szava
szívünkbe íródjon, mégpedig Isten élő, személyesen hozzánk szóló szavaként.
Szükség van arra, hogy a gyülekezetben azok, akik Igét hirdetnek valóban Igét
hirdessenek, valóban gyógyító, növekedést munkáló élő Igét.
Csak így jelenhet meg a mi kiüresedett
világunkban az az érték, ami igazán meggazdagít, ami életet teremt és ami a
reménytelenségtől szenvedő emberi szívekben új, élő reménységet tud ébreszteni.
Ha engedjük, hogy
Isten Igéje, szava a szívünkbe íródjon, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy a mi
szavainkban, kommunikációnkban és metakommunikációnkban is, Isten szava szólal
meg azok felé, akik körülöttünk élnek, akikkel kapcsolatba kerülünk, akikkel
beszélgetünk.
Ez azt jelenti, hogy
valójában már úgy tudunk beszélgetünk másokkal, hogy Isten gyógyító, békességet
teremtő, növekedést munkáló szava szólítja meg őket a mi szavaink által. Erre
kell figyelnünk! Ez kell, hogy mértéke legyen a szavainknak, magatartásunknak.
Ennek aztán sokféle következménye lesz! Mindenekelőtt megérzik és megismerik
Isten szeretetét azok, akik között élünk, megérzik a mi mennyei Atyánk jóságát
és elkezd gyógyulni az életük. Megérzik a békességnek a csodálatos jó ízét. Azt
élik át, amit a szomjas ember átél a friss élő vizű forrásnál. Vágyakozni fog az
illető ehhez a forráshoz újra és újra. Minél tisztábban szólal meg felé Isten
élő szava, annál inkább láthatóvá válik az, hogy élete változik, átformálódik.
Fontos tehát az,
hogy próbáljunk megszabadulni a különféle betanult emberi okoskodásoktól (még
akkor is, ha az valamilyen egyházi csoport okoskodása) és a Krisztussal
megtalált élő kapcsolatunkban erősödjünk meg arra, hogy a Krisztus beszéde,
szava, Igéje szólaljon meg a mi gyarló emberi szavaink által, Isten Igéje, szava
lakozzék bennünk gazdagon. Éljük át azt,
hogy mennyire valóság, amit Jézus mondott: Aki hisz énbennem, annak élő víznek
folyamai ömlenek a belsejéből.
Az embereknek, a
világnak nem keresztyén elméletekre van szüksége, hanem Isten élő szavára,
Igéjére. Bárcsak tudnánk külön külön is mindannyian így élni, így megszólalni,
és bárcsak az egyház is tudna így bizonyságot tenni, szolgálni ebben a világban.
oOo
1Nincsen azért most már semmiféle
kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, 2mert az
élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál
törvényétől. 3Amire ugyanis képtelen volt a törvény, mert erőtlen
volt a test miatt, azt tette meg Isten, amikor bűnért való áldozatként tulajdon
Fiát küldte el a bűnös testhez hasonló formában, és kárhozatra ítélte a bűnt a
testben,4hogy a törvény követelése teljesüljön bennünk, akik nem test
szerint járunk, hanem Lélek szerint. 5Mert akik test szerint élnek, a
test dolgaira törekszenek, akik pedig Lélek szerint, a Lélek dolgaira. 6A
test törekvése halál, a Lélek törekvése pedig élet és békesség, 7minthogy
a test törekvése ellenségeskedés Istennel, mert Isten törvényének nem
engedelmeskedik, és nem is tud engedelmeskedni. 8Akik pedig test
szerint élnek, nem lehetnek kedvesek Isten előtt.9Ti azonban nem test
szerint éltek, hanem Lélek szerint, ha Isten Lelke lakik bennetek. De akiben
nincs Krisztus Lelke, az nem az övé. 10Ha pedig Krisztus bennetek
van, bár a test halott a bűn miatt, a Lélek élet az igazság miatt. 11Ha
pedig annak Lelke lakik bennetek, aki feltámasztotta Jézust a halottak közül,
akkor az, aki feltámasztotta Krisztus Jézust a halottak közül, életre kelti
halandó testeteket is a bennetek lakó Lelke által.12Ezért,
testvéreim, adósok vagyunk, de nem a testnek, hogy test szerint éljünk. 13Mert
ha test szerint éltek, meg kell halnotok, de ha a Lélek által megölitek a test
cselekedeteit, élni fogtok. 14Akiket pedig Isten Lelke vezérel, azok
Isten fiai. 15Mert nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét
féljetek, hanem a fiúság Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: „Abbá, Atyám!” 16Maga
a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt arról, hogy Isten gyermekei
vagyunk. 17Ha pedig gyermekek, akkor örökösök is: örökösei Istennek
és örököstársai Krisztusnak, ha vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is
dicsőüljünk. (Róma 8)
A nagyheti és húsvéti
időszakban természetes módon egyre jobban előtérbe kerül mindenki számára Jézus
szenvedésének története, váltsághalála és feltámadása, s az az üzenet, hogy
mindenkinek adatik szabadság, új élet, aki hittel elfogadja Jézus szabadítását.
Aki megtapasztalja Jézus kereszthalálának és feltámadásának erejét és titkát, az
megérti, hogy Jézus kereszthalála és feltámadása a világtörténelemnek
legfontosabb eseménye, olyan esemény, amelyről mindenkinek tudni kell. Erről az
eseményt mindenkinek hírül kell adni, mindenkinek el kell mondani, hirdetni
kell, hogy Jézus meghalt és feltámadott.
A mai alkalommal néhány
olyan fontos üzenetet szeretnék elmondani erről az eseményről, amivel
érzékeltetni próbálom a nagypénteknek és a húsvétnak a mindennapi életünkre
gyakorolt rendkívüli fontoságát. Szeretném érzékeltetni ezzel a néhány példával
azt, hogy mit is jelent az az üzenet, ami olyan sokszor elhangzik az Igében, az
igehirdetésekben, hogy Jézus kereszthalála által szabaddá tett bennünket a bűn
átkától, tökéletes tisztaságot, új életet, örök életet ajándékozott számunkra.
Azért érzem fontosnak ezt elmondani, mert ez az üzenet sokak számára egy elvont,
elméleti üzenetként hangzik csupán. A gyakorlati hatását nem mindenki érzékeli
azonnal.
Nem olyan nagyon régen
kórházba kerültem. A nyolcágyas kórteremben egy nálam fiatalabb ember volt az
egyik beteg, aki súlyos állapota miatt nem tudott már felkelni az ágyból, teljes
ápolásra szorult. Láthatóan napról napra romlott az állapota. Nem voltak
rokonai, ismerősei, mert senki nem látogatta. A nővérek etették és ők
gondoskodtak róla. Ez az ember néhány nap alatt lassan elcsendesedett. Láthatóan
már nem érezte a fájdalmakat sem. Egyik délutáni látogatási időszakban, amikor a
kórteremben szinte minden ágynál volt néhány látogató, észrevétlenül eltávozott
az élők sorából. Senki nem vette észre azt, hogy meghalt. Onnan tudtuk meg, hogy
a látogatási idő végefelé a nővérek paravánt raktak az ágya köré, rendbe rakták
és az előírás szerinti idő elteltével jöttek érte a beteghordók és elvitték.
Mindezt látva azon
gondolkodtam, hogy milyen elhagyottá, milyen magányossá is válhat az ember
bizonyos helyzetekben. Talán egy betegágynál érzékeli ezt az ember
legerőteljesebben. De ezt a magányosságot, ezt az elhagyottságot nem csak egy
kórteremben lehet felfedezni, hanem az élet sok területén. Fiataloknál,
időseknél, különféle élethelyzetben lévő embereknél felfedezhető az, hogy
teljesen egyedül, elmagányosodva, elveszetten élik az életüket napról napra.
Senki sincsen, aki meghallgatná őket, aki odafigyelne rájuk, akivel igazi
szeretetkapcsolatot ápolhatnának.
Ez az árvaság, az
embernek ez a fojtogató magánya a bűn következménye. Elveszítettük egymást,
magunkra maradtunk. Mindannyian érezzük ezt valamilyen mértékben. Tóth Árpád
írja le szép versében ezt, amikor azt mondja:
Állok az
ablak mellett éjszaka,
S a
mérhetetlen messzeségen át
Szemembe
gyűjtöm össze egy szelíd
Távol
csillag remegő sugarát.
Billió
mérföldekről jött e fény,
Jött a
jeges, fekete és kopár
Terek
sötétjén lankadatlanul,
S ki tudja,
mennyi ezredéve már.
Egy égi
üzenet, mely végre most
Hozzám
talált, s szememben célhoz ért,
S boldogan
hal meg, amíg rácsukom
Fáradt
pillám koporsófödelét.
Tanultam
én, hogy általszűrve a
Tudósok
finom kristályműszerén,
Bús
földünkkel s bús testemmel rokon
Elemekről
ád hírt az égi fény.
Magamba
zárom, véremmé iszom,
És csöndben
és tűnődve figyelem,
Mily ős bút
zokog a vérnek a fény,
Földnek az
ég, elemnek az elem?
Tán fáj a
csillagoknak a magány,
A térbe
szétszórt milljom árvaság?
S hogy
össze nem találunk már soha
A jégen,
éjen s messziségen át?
Ó, csillag,
mit sírsz! Messzebb te se vagy,
Mint
egymástól itt a földi szivek!
A Sziriusz
van tőlem távolabb
Vagy
egy-egy társam, jaj, ki mondja meg?
Ó, jaj,
barátság, és jaj, szerelem!
Ó, jaj, az
út lélektől lélekig!
Küldözzük a
szem csüggedt sugarát,
S köztünk a
roppant, jeges űr lakik!
Nagypénteken és
húsvétkor azonban az történt, hogy Jézus megtörte a bűnnek ezt az átkát.
Árvaságunkban, magányunkban felhangzik az Ő szava felénk: Ne félj, mert én veled
vagyok! Ne félj, mert én szeretlek téged. Nem hagylak titeket árvákul, mert én
élek és ti is élni fogtok. És úgy hangzik az Ő szava, hogy lehetetlenné teszi
azt, hogy a mi életünk árvasága, elesettsége újra kiújuljon: „28Hát
nem tudod, hát nem hallottad? Örökkévaló Isten az ÚR, ő a földkerekség
teremtője! Nem fárad el, és nem lankad el, értelme kifürkészhetetlen. 29Erőt
ad a megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé teszi. 30Elfáradnak
és ellankadnak az ifjak, még a legkiválóbbak is megbotlanak. 31De
akik az ÚRban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak, és
nem lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak el.”(Ézs 40.)
Az az ember, aki
elfogadta Jézus áldozatát, aki a feltámadott Jézus szeretetében éli az életét,
az már soha nem lehet annyira egyedül, amilyen egyedül volt Jézus nélkül, a bűn
rontásától megterhelten, nem lehet soha olyan magányos, elhagyatott, árva.
Elsősorban a szívével
érzi ezt az ember! Hiszen Jézus szeretete, élő jelenléte a szívébe árad és
betölti egész lényét. De nem csak a szívével érzi ezt, hanem látja életének
minden eseményében is, tapasztalja, hogy Ő velem van, nem hagy el, hűséges
hozzám, akkor is hűséges, ha én hűtlen vagyok, akkor is, ha én
elbizonytalanodtam a vele megtalált kapcsolatomban. Vezet, megtart, gondja van
rám, velem van!
A kereszt azt mondja el
minden embernek: Látod! Ennyire veled van, ennyire szeret téged az Isten! Az Ő
irántunk való szeretete, amely a golgotai kereszten látható, ennyire minden nap
megtapasztalható valóság!
Vajon érezzük-e
mindannyian ezt a szeretetet? El tudjuk-e mondani mindannyian, hogy igen, Ő
megtalált engem, valóban nem vagyok egyedül, nem vagyok árva, elhagyatott és
tudom, hogy nem is leszek az soha, mert Ő megszabadított a bűn átkától.
De Jézus
kereszthalálának van egy másik következménye is! Ez pedig az, hogy ott az Ő
keresztje alatt olyan embereket fedezhetünk fel magunk körül, akik ugyanezt
megértették és átélték. Ott a kereszt alatt ezekkel az emberekkel személyes
közösséget találhatunk. Szeretetközösséget. Megvalósul az, amit Jézus mondott a
főpapi imádságában: „22Én azt a dicsőséget, amelyet nekem adtál,
nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: 23én
őbennük és te énbennem, hogy teljesen eggyé legyenek, hogy felismerje a világ,
hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket, ahogyan engem szerettél.”
(Jn17)
Azok, akiket Jézus
megtalált és kiemelt a magányból, az árvaságból, egymásra találnak, közösséget
találnak egymással. Szeretetközösségben kezdenek élni krisztusi lelkülettel. Ez
a közösség összetart, és hirdeti mindenki felé azt, hogy az ember bűn miatti
árvaságát Jézus törte meg és az Ő szeretetének, élő jelenlétének ereje formálja
ki az igazi emberi közösséget, amelyik az Ő szabadítását szeretetét hirdeti
mindenki számára ebben az árvasággal sújtott világban. „34Új
parancsolatot adok nektek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én szerettelek
titeket, ti is úgy szeressétek egymást! 35Arról fogja megtudni
mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.” (jn.13.)
Az emberi életet terhelő
magány, árvaság érzésével együtt a mi világunkban a békétlenség és az állandó
elégedetlenség is olyan állapot, ami minden időben jellemző. Talán a mi időnkben
még erőteljesebben, mint korábban. Olvasva az interneten található kommenteket
megrendül az ember, mert ott leplezetlenül tárul fel ez a nyomorúság. Az a
sokféle békétlenség, az a sokféle elégedetlenség és romboló indulat egyszerűen
felkavaró és érthetetlen. Ez a jelenség is a bűnnek a következménye. Békétlen a
szívünk, mert nem találjuk a helyünket a világban. Békétlen a szívünk, mert úgy
érezzük, hogy nem tudjuk megoldani a problémáinkat. Békétlen a szívünk, mert azt
érezzük, hogy hatalmas sors erők fogságában van az életünk, és ezek az erők
sodornak bennünket kényük kedvük szerint. Nem tudjuk magunkat megvédeni ezeknek
az erőknek a hatásaitól.
Lázadunk és
elégedetlenek vagyunk, mert úgy gondoljuk, hogy az életünk akkor lesz majd
boldog élet, ha minden sikerül, ha minden megadatik. És már szinte mindent
elértünk, amiről álmodoztunk, de még mindig nem elég, még mindig kell valami,
mert az életünk még mindig nem lett teljes életté. És talán arra az állapotra is
eljutunk, hogy ugyan már mindent elértünk, amit az ember elérhet itt a földi
életben, de mégis csak a szomorúság, az elégedetlenség és az undor az, amit
érzünk a szívünkben.
A bűn rontása ilyen.
Nincs békességük azoknak, akik Isten nélkül élnek. A lázadó embernek soha semmi
nem elég. Mindig többre vágyik, soha semmi nem elég, és minél többre jut, annál
elégedetlenebb.
De az az ember, aki
felemeli a tekintetét és Jézust ott látja a kereszten, és hittel elfogadja Jézus
áldozatát, az megtapasztalja, hogy a bűnnek ezt a rontását Jézus valóban
megtörte. Ha Őhozzá megyünk, ha Őt elfogadjuk, akkor az életünkben megszűnik ez
az áldatlan állapot.
Az én békességemet adom
néktek! Nem úgy adom, ahogyan a világ adja! – mondja Jézus. Ott a feltámadott
Jézus szeretetéhez találva az ember megtapasztalja azt, hogy a szívébe olyan
békesség költözik, amit senki el nem vehet tőle és semmi meg nem ronthat. Olyan
békesség ez, amit áthat a hála és az öröm, a Krisztus dicsőítése és
magasztalása. Nagyon világosan fogalmazza meg a zsoltáros a 32. zsoltárban ezt a
fordulatot. Azt mondja, hogy amíg a bűn határozta meg az életemet, addig
„…kiszáradtak csontjaim, egész nap jajgatnom kellett.
Mert éjjel-nappal rám nehezedett kezed, erőm ellankadt, mint a nyári hőségben.”
De, amikor megvallottam bűnömet, amikor szabaddá lettem a bűneimtől, akkor
megszűnt ez az állapot.
Milyen jó is annak, aki
így tud élni, szívében felülről kapott békességgel, elégedetten, elfogadva azt,
ami van. Milyen jó annak a családnak, annak a közösségnek, ahol ez a békesség és
öröm tölti be a szíveket.
„… a mi vétkeink miatt
kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk
legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg.”
És nem csak békességet
ajándékoz nekünk Jézus szabadító áldozata, hanem egy belső biztonságot és
megelégedettséget is. Krisztus szeretetében gazdagok vagyunk, Krisztus
szeretetében megtalálhatjuk az életnek a teljességét. És ha valamire szükségünk
van, akkor azt elkérhetjük és megadatik nékünk. Felesleges állandóan a földi
dolgokra törni, felesleges minden vágyunkat és kívánságunkat dédelgetni és
minden eszközzel igyekezni megvalósítani. Olyan szánalmas az az ember, aki
mindig azon töri a fejét, hogy mit szerezzen meg magának, milyen új technikai,
vagy más csodával büszkélkedhessen, akinek mindig valami hiányzik, aki mindig
lázad, mindig elégedetlen. Krisztusban az élet teljessége, gazdagsága adatik az
ember számára, függetlenül a körülményektől, és ha valamire testi értelemben
szüksége van, akkor az megadatik számára. „…valóban nagy nyereség az
Istenfélelem, megelégedéssel”
Mennyivel gazdagabbak
lennénk akkor, ha mindig így tudnánk élni! Mennyire más lenne a világ, ha nem a
birtoklásvágy, a tulajdonszerzés határozná meg az életet.
Jézus megtörte a bűnnek
a hatalmát és azt mondja nekünk: Gyere énhozzám, add át a szívedet énnékem és
békességed lesz és mindig elégedetten és hálás szívvel élheted az életedet. Nem
fogod magadat terhelni azzal a sokféle teherrel, amivel terhelik magukat az
emberek a világban, és nem élsz majd abban a téveszmében, hogy az ember életében
annyi érték van, amennyit meg tudott vásárolni a földi javakból.
A harmadik témakör,
amiről szeretnék néhány szót szólni az a jelenség, ami jellemzi a világunkat
szinte mindenütt, a féktelen rohanás, verseny. Egyrészt azok az emberek az
okozói ennek, akik minél több hasznot szeretnének kipréselni a
vállalkozásaikból. Az alkalmazottjaikat arra kényszerítik, hogy minél nagyobb
teljesítményt mutassanak fel. De ezt a versenyszellemet erősíti fel az is, hogy
az emberek szeretnék a vágyaikat beteljesíteni. A különféle reklámok, utazási
irodák pedig ébresztik a vágyakozást sokmindenre a szívekben.
Ez a rohanás is az ember
lázadásának, a bűnnek a következménye. Kihasználni minden lehetőséget,
kiteljesíteni a földi életet, amennyire csak lehet. S ebben a rohanásban az
ember sokmindent elveszít, sokmindent tönkretesz, fizikailag is és az emberi
kapcsolataiban is. Az egyik súlyos következménye ennek a rohanásnak például az,
hogy a lelki, szellemi értékek kimaradnak az életünkből, és minden csak a
minőségi fogyasztás, az élvezetek halmozása érdekében történik. A másik ember
ebben az életformában ellenfél lesz, versenytárs, akit le kell hagyni, vagy le
kell győzni.
Ebben a rohanó,
versenyző világban öncélúvá válik a rohanás, és mindenki egyre jobban azt érzi,
hogy nem kellene ezt csinálni. Rohanunk, de nem jutunk el sehova. Kiszállni
azonban ebből nem nagyon lehet, mert a külső és belső kényszerek olyan erősek,
hogy erre alig van lehetőség.
Jézus a bűnnek ebből a
megnyomorító és megbetegítő következményéből is szabadulást kínál mindenkinek,
aki hajlandó Őhozzá menni.
Az Ő szabadításának az
egyik jellemzője az, hogy a mi földi életünket örök életté formálja át halála és
feltámadása által. A hetven vagy legfeljebb nyolcvan évnyi életet örök életté
formálja át. Nagy, végtelen távlatokkal ajándékoz meg bennünket. Azt mondja,
hogy nem a testi dolgok a legfontosabbak az ember számára, hanem fontosabbak a
lelki, szellemi értékek. A testi ember számára az a legfontosabb, amit megeszik,
megiszik, a buli, a szórakozás, ahogyan öltözködik, amilyen anyagi értékekkel
tudja felszerelni az életét. Ezek mindig a pillanatnyi élményeket szolgálják.
Eltelik a pillanat, s akkor minden semmivé válik, amire vágyunk az még a jövőben
van. Soha semmit nem tudunk megtartani, hiába próbáljuk erősen szorítani, amit
megfogtunk.
Jézus arra segít el
bennünket az Ő kereszthalála által, hogy hagyatkozzunk a mi mennyei Atyánk
megtartó szeretetére. Ő, ha engedjük, akkor hordoz bennünket sasszárnyakon.
Olyan úton visz, amilyen utat mi semmiféle módon nem tudnánk megtalálni.
Fantasztikus szépségeket tár fel és ezernyi módon mutatja meg az Ő irántunk való
szeretetét, az Ő országának gazdagságát. Nem kell futni, nem kell versenyezni
senkivel. Hagyjad az Úrra a te útadat, bízzál Őbenne Ő mindazt megcselekszi,
amit felőled eltervezett.
Jézus arra szabadít fel
bennünket kereszthalála által, hogy életünket Isten szeretetében, Őbenne bízva,
egy nagy kalandnak, játéknak lássuk. Örvendezve vállaljuk, éljük meg ezt a nagy
kalandot. És majd, amikor célba érünk, akkor ez a kaland egy magasabb fokon
folytatódik tovább.
Mondjuk el minden nap a
szép zsoltárt és legyen igaz az életünkben: „Az ÚR az én pásztorom, nem
szűkölködöm. 2Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet
engem. 3Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért. 4Ha
a halál árnyéka völgyében járok is, nem félek semmi bajtól, mert te velem vagy:
vessződ és botod megvigasztal engem. 5Asztalt terítesz nekem
ellenségeim szeme láttára. Megkened fejemet olajjal, csordultig van poharam. 6Bizony,
jóságod és szereteted kísér életem minden napján, és az ÚR házában lakom egész
életemben.”
Milyen jó annak, aki így
éli az életét és nem rohan sehova, nem versenyzik senkivel, hanem gyönyörködni
tud Isten megtartó szeretetében. Ehhez azonban bűnbocsánatra, újjászületésre, új
életre van szükség, ami csak Jézus szabadítása által lehet a mienk.
Isten kérdez bennünket:
így éled-e az életedet? Kiszabadultál-e abból a rohanásból, azokból a
kényszerekből, amiben élnek az emberek és ami miatt olyan nyomorult ez a világ?
Jézus hív téged, mert az szeretné, ha életed szabad életté váljon, azt szeretné,
ha az Ő tulajdonaként, az Ő szeretet uralmában élnéd az életedet.
Jézusnál megszűnik az
árvaságunk, békességgel a szívünkben, elégedetten élhetjük az életünket és
ráhagyatkozhatunk az Ő megtartó, gondviselő szeretetére. Így lesz az életünk
szabaddá a bűntől, és így lesz boldog, teljes életté.