A Drávaszögben könyörög valaki
Borkó Julianna életéről
I.
A Drávaszögben fekszik Kopács, a vízifalu.
1869-ben 1412 lélek lakja. A határ óriási, 27
ezer hold, de ennek nagy része holtág, hínáros
víz, tó, vagy áradásjárta legelő meg erdő.
Csodálatos bőségű helyei ezek a nagy
halászatoknak.
Földműveléssel is foglalkoznak, de az igazi
foglalkozás a halászat. Az egyház régi
jegyzőkönyvében olvasható, hogy 1821. július
4-én, délután hét órakor “egy szörnyű sebességű,
öreg diónyi nagyságú jégeső az egész határt
elpusztította úgy, hogy majdnem teljesen
nyomorba jutott a lakosság”. Azonban: “Az
irgalmas és jóltevő Isten Kopácsnak a vízen
csinált aratást. Mert december tizedik napján a
nagy Tóban halászni kezdvén, 15-ig több halat
fogtak kétezer mázsánál, úgyhogy minden kasaik,
sőt hálóik megtelvén, kéntelenítettek egy ideig
felhagyni a halászattal.”
A nagy halászat zsákmányáért, írja tovább a
kopácsi krónikás, 12 ezer forintot, vagyis
hatvan mázsa rézpénzt kapott Kopács. Az uraság
hat ökre izzadva és nyögve vontatta át ezt a
hatalmas pénzösszeget Bellyéről Kopácsra.
Régen, a hal volt a nagy földi áldás az egész
község számára, a hal, melynek képét rátették
sok kopácsi ház homlokzatára. A halászat
rendjére tóbíró ügyelt, akitől az esküt a
kopácsi prédikátor vette ki minden évben. Az
1819-ből származó esküforma szerint így kellett
hitet tenni a tóbírónak:
“A tóra és rekeszekre magad dolgainak félre
tételivel hűségesen gondot viselsz! A tóból való
jövedelmet nem pazarlod, magad hasznára nem
fordítod; hanem annak idejében azt az egész
Halászi Társaságnak minden hiba nélkül kezéhez
adod, és igazán elosztod… Az Isten szegényeiről,
az Eklézsia Szükségeiről és az Egyházi
szolgákról el nem feledkezel…”
A tóbíró felügyelete alatt folyt a halászat a
“szerekkel”. Szereknek nevezték a
halászszerszámokat: a vejszet (melynek
felállításához igen nagy ügyesség kellett, de ez
öröklődött már a halászoknál, hiszen ez még
finnugor halászási mód), a varsát, a pesztert, a
marázsát, a szoknya- és pöndőhálót, a butóhálót,
a szigonyt, a sujét (melynek őrző madzagját
csendes éjszakákon a füléhez köti a halász, hogy
hallja, mikor megütközik benne a hal…), a
halászvasat (amelyből a kijevi múzeumban is
látható egy példány). Ezekkel a szerekkel
halásznak eredményesen, hasznosan és nagy
kedvvel.
Ha idegen vetődik is a faluba, az úgy megkedveli
hamarosan ezt a kedves életmódot, és e szép
falut, hogy nem megy el innen. Mint a
szólásmondás tartja: “aki ide betelepszik, az
többé ki nem mén!”
A betelepedett férfi asszimilálódik a kopácsiak
között, s felesége is felteszi a “bugafikető”-t,
amiről a drávaszögi református magyar nő
messziről megismerszik.
A falu lakossága valószínűleg a reformáció
kezdete óta református. Hogy ki alapította a
kopácsi egyházat, nem tudjuk. Lehet, hogy
Sztárai, a szomszéd Laskó reformátora, vagy
Kopácsi, vagy valamelyik kortársuk.
A templom építési ideje is ismeretlen. Az
egyházi krónika szerint már a magyarok
bejövetele előtt is ott állt a vízparton a
templom: “némellyek tulajdonítják a görögöknek,
némellyek a gótusoknak.” A roppant vénségű
templom 1666-ban leégett. “A megégés után
nádfedelű volt 1749-ig. ” A mai templomot
pontosan a régi helyén, annak fundamentumán,
1804-ben építik a kopácsiak. 11079 forintba
kerül. 1848-ban a nép elszaporodása miatt
mellékhajót építenek hozzá.
Évszázadok óta mindig templom áll hát a kopácsi
víz partján, oly közel a vízhez, hogy a
halászladikok ott kötnek ki a torony alatt. Ez a
torony útmutatójuk, amikor a nagy vizeken
úsztatnak csitlinek nevezett könnyű
halászladikjaikon, és ennek a toronynak
harangszava vezérli őket haza, mikor meglepi
őket, kint a vízen a tejfehér és
áthatolhatatlan, minden tájékozódást
megakadályozó drávai köd.
Egy keserű szájú prédikátor 1821-ben ezt írja a
kopácsiakról: “Bizonyosan beszélik az akkori
öreg emberek, hogy ők az Attyoktól sem
hallották, hogy valaha ebben az eklézsiában
valamely Prédikátor meghólt volna, amelyből azt
láthatni, hogy ebben az eklézsiában eleitől
fogva nyakas, és a prédikátort hamar megvető
emberek laktanak”. A megállapítás nem minden
időre érvényes, mert voltak lelkipásztorok,
akiket szerettek, sőt egy megható kérvény is
fennmaradt a régi időkből, melyben a kopácsiak
az egyik eltávozni akaró lelkipásztorukat
esedezve kérik, hogy ne menjen el tőlük.
A prédikátor és a nép szoros közösségben él
együtt. Nem csak a templomban, hanem a közösségi
élet minden vonatkozásában szükségük van a
prédikátorra. Előtte kötik meg móring leveleiket
századokon át, vele eskettetik meg kötelességük
szoros teljesítésére a tóbírót, meg a bábát.
A 19. században még egyre nő Kopács lakossága,
úgyhogy még a templomot is meg kell
nagyobbítani, és segédtanítót is kell tartani.
Nincs egykézés, erős esküvel elkötelezett
kopácsi bábák vigyáznak a népszaporulatra: “Az
Igaz Isten, ki Atya, Fiú és Szent Lélek, tellyes
Szent Háromság, egy bizony, örök Isten, tégedet
úgy segéllyen -hangzik a bábai eskü -, hogy ezen
Hivatalodban az Istent féled… a gyermekek
életben való megmaradásokra vigyázol (2Móz
1,17). A Szülésnek idején az Asszonyi Állatokat
vígasztalod. (1Tim 2,15) Minden tehetséged
szerént az erőtelen szülendőket és szülőket
erőtelenségekből Isten ereje által minden
bűvölés és bájolás nélkül, emberi erőd és
tehetséged szerint, Isten neve Segítségül
hívásával erősíted…”
Egy ilyen esküt tett bába volt ott, mikor 1869.
január 16-án, az egyik kopácsi házban
megszületett Borkó István kopácsi gazda, és
Csapai Éva kisleánya: Julianna.
II.
A Borkó család emberemlékezet óta kopácsi
család, és református család. Nevüket meg lehet
találni az egyház régi jegyzőkönyveiben, az
egyházi “belső” emberek közt, és a régi kopácsi
temetőben, ahol minden sírfeliratot egy
lehajtható fatábla véd az idő viszontagságaitól.
A táblát fel kell emelni, és alatta megolvasható
a halott neve.
A család tagjai gazdálkodó emberek, de van
köztük halász is. A kislány első emlékei a
családi házról és a templomról valók. Juliska
hat éves, mikor meghal édesapja, a dolgos és
templomos parasztember. Ettől fogva az anyai
nagyapa, Csapai Sámuel pótolja a gyermek számára
az édesapai szeretetet.
Csapai Sámuel jómódú gazda, bíró, presbiter és
komoly keresztyén, akinek házánál fő helyen áll
a Szentírás és az öreg Szikszai imádságos
könyve.
A templomban nem sokat kap immár a vágyakozó,
éhes lélek, mert a racionalizmus kezdi már
diadalát ülni a szerencsétlen magyar református
egyház felett is. Ha mégis elmennek a templomba,
az már inkább csak kegyeletes szokás. De ha az
“igehirdetés”-nek nevezett értekezés nem is tud
adni semmit az éhező lelkeknek, hát legalább a
közös ének az, ami felüdíti őket. Ezért mennek a
templomba, és azért, hogy a Bibliából
felolvasott igét megfigyeljék.
Ezért van ott minden vasárnap Csapai Sámuel is
egész háznépével és kis unokájával. Télbe,
nyárba egyaránt. Télen ködmönben ülnek ott a
népek, meg csurupéban. Az asszonyok, lányok
piros csizmát viselnek mind ékesen, makulátlan
tiszta csizmát, amelyet vállukon hoznak a
templomig, és ott húznak fel a templom ajtóban,
levetvén a régi csizmaszárakat, amikben a
templomig a sarat gázolták.
Zeng az ének szépen, de Jézus neve ritkán
hallatszik. Az általános műveltségről, az
erkölcsről, a hasznos életről és más egyéb ilyen
dolgokról értekezik a vén tiszteletes úr az
unatkozó parasztoknak és halászoknak. A Lélek
nem zúdul meg, hogy magával ragadjon prédikátort
és hallgatókat egyaránt.
Jézus nevével csak otthon találkozik inkább a
gyermekleány, az esti házi istentiszteleteken. A
Szentírásból és az áldott öreg Szikszaiból
kicsillog feléje Jézus drága neve.
Iskolába kerül, de a református iskola lelkileg
csak keveset tud nyújtani a kis református
leánynak. Pontosan megtanítják ott Szent Dávid
minden zsoltáraira, de lelki táplálékot nem
adhat neki az iskola, mert maga a tanító sem
hívő ember. Jó ember és pontos ember, nem lehet
reá mondani azt, amit egyik eltávozott elődjéről
írt a kopácsi krónikás: “Inkább a puskát, mint a
hivatalát szerette”. Ő szereti hivatalát,
oktatja a rábízott gyermekeket. A falusiak
szeretik, mert a népoktatás mellett ért a
marhagyógyításhoz is. Mikor egyszer nagy tűzvész
csap fel a faluban, akkor a tanító úr élete
kockáztatásával oltja a tüzet. Példaképpen
állhat takarékos élete is a falubeliek előtt.
De hit az nincs benne, mint ahogy nincs a
papjában sem. Hosszú életet kap ajándékul
Istentől. A háború alatt összekuporgatott minden
vagyonát hadikölcsönbe teszi, és minden vagyona
elértéktelenedik. A régi tanítvány, Borkó Julis
elmegy hozzá egyszer, már akkor megtérve és
idősen ő is. Elmegy és vigasztalja, bizonyságot
téve az elkeseredett és aggódó ember előtt a
gondviselő Istenről. A keserű vénember csak
legyint az Isten nevére:
- Hagyd abba, Julis, hagyd abba…
De ha ő nem is akar tudni a Gondviselő Úrról,
Isten tudni akar róla. Julis néniék a régi
tanítványok a Lélek indítására gyűjtést
indítanak a volt tanítójuk számára, s szekérrel
gyűlik össze a búza és egyéb jó. Dúsan ellátják
a vén tanítót. Borkó Julis megint meglátogatja s
ekkor azt mondja neki a tanító:
- Julis, most látom, hogy van, van gondviselő
Isten! - és lehajtotta galambősz fejét és
sebesen hullottak vén szeméből a könnyek.
A gyermek úgy kerül ki az iskolából, hogy nem
találkozik ott Jézussal. Úgy kerül ki minden
vasárnap a templomból is, hogy nincs ott
találkozása a Lélekkel. Emésztő lelki szélcsend
van a falu és az egyház felett. Nincs Lélek,
nincs mozgás.
A nem hirdetett, vagy rosszul hirdetett ige
miatt, mint a drávai köd, lassan, észrevétlen
meglepi a falut a hitetlenség köde. Az egyháztól
immár semmit sem kapnak a vágyakozó lelkek.
Azért akik még vágyakozók, elmenekülnek. A
jószág is oda mén, ahol van legelő!
A vágyakozó lelkek egy része is odahagyja régi
egyházát, és elmegy a szektásokhoz, ahol úgy
érzi, több lesz a lelki táplálék. Egyetlen
évben, 1898-ban harminchét lélek tér ki a
kopácsi egyházból, és megy át a nazarénusokhoz,
ahol a maguk módja szerint buzgó és forró
áhítatú vallásos életet kezdenek élni.
Az egyház azonban nem akar felébredni, még az
sem tudja felébreszteni, hogy tömegesen
menekülnek ki belőle a lelkek. Tovább tart a
templomban az üres beszéd, a “zengő érc és pengő
cimbalom”. És az egykor egyhitű, egységes falu
immár három részre szakad szét a 19. század
végén. Az egyik rész, mint Sodomából Lót,
visszatekintés nélkül kimenekül az egyházból, a
másik rész nem törődik többé az egyházzal és a
korcsma köré tömörülve éli háborítatlanul bűnös
életét, a harmadik rész - és ehhez tartozik a
Borkó család is - megmarad az egyház mellett
maga sem tudja, hogy miért, hiszen az egyház nem
képes őket lelkileg táplálni. De megmaradnak,
mint ahogy az ember megmarad a szélütött,
nyomorék, süketté és vakká lett nagyszülei
mellett. Megmaradnak és élik a látszat szerinti
keresztyén életet. A fel nem ébredt, a közömbös
lelkek között ott van Borkó Julianna is.
Élete ekkor nyílik ki szép ifjúságban, s
kislánysorból alig hogy kikerül, már férjhez is
megy 16 éves korában. Így emlékszik erről az
időről:
“Nem is vettem észre s már 16 éves vagyok, és
miként a kertész tavasszal a kicsiny virágot
átülteti, úgy engem is, Atyám, a Te jóságos
kezed áthelyezett a családi élet boldog, édes
kertjébe. Te mondottad: Nem jó az embernek
egyedül lenni, és amidőn az első emberpár kezét
egymásba tetted, megáldottad őket, mondván:
gyümölcsözzetek és sokasodjatok. És valóban úgy
van, mert akiket a Te áldásod kísér e
paradicsomba, sok örömvirág nyílik a
tisztakeblűek számára. És ezt az áldást hogy
írjam le, mely engemet is lépten-nyomon kísért.
Uram, adhatsz-e nagyobb örömöt, mint midőn az
anyaság érzését adod? Midőn hamar, egy és fél
évre egy kedves gyermekkel (fiú) ajándékoztál
meg. Óh, milyen boldogság, mily végtelenül drága
gyümölcs. Az asszony méhének gyümölcse jutalom,
azt mondja az Írás. Uram, ezt a jutalmat én
anélkül kaptam, hogy szerettelek és szolgáltalak
volna téged.”
Bizony a fel nem ébredt lélekben nincs semmi
hála az ajándékozó Isten iránt, csak önfeledten
élvezi az életet, melynek minden szépségét,
ékességét, jóságát magától értetődőnek tartja.
A kisfiú az anyai kebelen boldoggá teszi a 18
éves fiatal anyát. Ahogy nő a gyermek, úgy nő
vele az anya boldogsága is. Sőt meg is sokasul,
mert néhány év múlva újabb gyermeket ad neki
Isten. Így emlékezik erről:
“Bár én áldásodért háládatlansággal fizettem, Te
engem hét évre ismét egy aranyos kisleánykával
ajándékoztál meg. Van-e a világon nagyobb
boldogság, mint ilyen két nagy és drága kincsnek
birtokosa lenni? Óh, Uram, mily végtelen jó vagy
Te, hogy azokat is szereted, akik Téged nem
szeretnek, azokat is körülveszed áldásoddal,
akik Veled nem is gondolnak. Engedd, óh Uram,
hogy lábaidhoz leboruljak, és töredelmes szívvel
megvalljam előtted, hogy én csak ajándékaidnak
örültem, Rólad pedig, áldások adójáról
megfeledkeztem.”
Az Élet, a Boldog Élet napja fényesen ragyog a
fiatal édesanya arcán és szívében. És akkor
hirtelen, olyan váratlanul, mint Saulnál a
damaskusi úton, megjelenik életében Jézus
Krisztus. A fájdalmak sötét ösvényén indul el
feléje Borkó Julianna.
A kétéves és három hónapos kisleánya hirtelen
meghal. Jajgatás és mély gyász tölti be a
fiatalasszony szívét. Így emlékezik erről az
időről:
“Óh, Te drága Jézus, kisdedek barátja, ha Téged
akkor ismertelek volna, milyen nyugodt szívvel
adtam volna át gyermekemet a Te kezedbe. De én,
balgatag, nem tudtam, hogy Nálad nagyobb
boldogságra talált.”
Szíve és élete ott a kis holttest felett
megtelik rettenetes fájdalommal, mély
kétségbeeséssel, jajos panaszokkal. A nemrégen
még boldog asszonyt a virágzó fiatal teremtést
annyira megtöri a fájdalom a kisleánykája
koporsója felett, hogy szívbajt kap. “Nem is
csoda - mondja felébredt korában - hiszen nem
volt sebeimre orvosság. Hozzád pedig, Te drága
orvos, én Jézusom, nem fordultam. Te
kinyújtottad felém kezedet, hogy meggyógyíts, de
én nem láttalak Téged könnyeimtől!”
Az áldott Orvos nem mehetett oda a fel nem
ébredt lélekhez. Így nem maradt más orvosa, csak
az Idő. Az pedig tökéletlen orvosa csak a mély
sebeknek.
Minden megmaradt szeretetével a megmaradt
egyetlen fiát veszi körül. És úgy látszik, hogy
ebben a kedves, szelíd, engedelmes fiúban
találja meg boldogságát:
“Elérte már fiam a huszadik évet és az Úr
melléje egy hozzá hasonló és jólelkű élettársat
adott. Úgy éreztem, ki van pótolva veszteségem
és életünk egén felragyogott a boldogság fényes
napja, nem volt hiányom semmiben. Egymást
szerető lelkek társaságában s az örömök
élvezetében elfelejtettem, hogy még valaki is
van, akinek keze ismét helyreállította előbbi
boldogságomat. Uram, hálaadó imádsággal kellett
volna elibéd borulni, és érettök szüntelen
könyörögni, hogy midőn nekem adtad őket, tartsd
is meg számomra őket. Óh, én könnyelmű bűnös,
mennyire elhanyagoltam anyai kötelességemet és
lelkem üdvét. Atyám, légy irgalmas nékem,
szegény bűnös leányodnak!”
Egyelőre zavartalan boldogságban élnek. A jó,
kedves fiú már 11 hónapja éli boldog
házaséletét, kedves feleségével s Borkó Julianna
szeretettel gyönyörködik bennük, “amidőn - mint
mondja - váratlanul, nagy hirtelen megdördült az
ég s kitört a borzalmas vihar, és a boldog
családi hajlékot szétdúlta”.
Egyetlennapi betegség után, 21 éves korában
meghal a kedves fiú, fiatal özvegyet és egy
kimondhatatlan bánatú összetört szívű édesanyát
hagyva hátra.
“Megkövülten, némán és könnyek nélkül néztem,
hogy mi történt. Nem akartam elhinni, hogy
valóság.”
Kiteszik a holttestet az udvarra. Köréje
sereglik a gyászoló gyülekezet. Kivezetik a
koporsó fejéhez a gyermeközvegy mellé a halott
mély bódulatban lévő édesanyját, aki úgy megy,
mint az alvajáró. A lelkész kinyitja a
Szentírást, és mivel vigasztalni nem tud, (lélek
nélkül nem lehet vigasztalni), hát legalább
szépen meg akarja ríkatni a gyászoló
gyülekezetet. Ezért ezt az igét veszi fel a
koporsó mellett: “Elesett a mi fejünknek
koronája…” (JerSir 5,16)
A gyászoló anya erre az igére feleszmél:
“Feljajdultam: Én Istenem, én Istenem, hát
csakugyan elesett a koronám? Hát ezután már csak
bánat, siralom lesz az életem?”
Roskadozva kíséri ki a koporsót, amelyben úgy
érzi, fiával együtt minden boldogságát is
eltemették. 1906. november 1-jén történt ez.
Nagybeteg lesz a gyászoló Borkó Julianna.
Szívbaja kiújul. Csak a halálért tud imádkozni.
De az Úr szerencsére nem hallgatja meg a
balgatagul mondott imát. Erről később így
emlékezik:
“Én drága Megváltóm, én kívántam a halált, és mi
lett volna vélem, ha akkor elődbe ítéletre
kellett volna állanom? Örök kárhozatra estem
volna, mert életemet még nem adtam által
Teneked. Miként imádjalak hát Téged, hogy
napjaimhoz még napokat toldottál. Te akartad,
hogy a halál helyett életem legyen.”
Igen, a predestináló Úristen másképpen akarta,
mint a gyászoló anya. A nagybeteg Borkó Julianna
karácsonytájban a gyógyulás útjára lépett.
Karácsony estéjén kopogtak a betegszoba ajtaján.
Borkó Julianna egyik kedves rokona, Csapai
Eszter (özvegyasszony) és még két másik asszony
eljött meglátogatni a Szeretet nagy estéjén a
mély bánatú, betegszívű asszonytestvért.
Odaálltak a sötétedő estében a betegágy köré:
Czövek Jánosné, született Lövött Julianna, meg
özvegy Dömse Andrásné, született Czövek Judit.
És valamelyikük hangja melegen felzendült Borkó
Julianna betegágya és lelke felett:
“Eljöttünk hozzád, de nem mint Jóbnak ártalmas
vigasztalói.”
A Lélek mondatta ezt ott valamelyik egyszerű
asszonnyal, és a Lélektől kigyúlt azon az
éjszakán a hit fénye egy beteg szívben.
III.
1906-ban igénytelen eszközöket rendelt ki Isten
Lelke Kopácsra, a gyülekezet gyógyítására.
Néhány buzgó éhes lelket, akik nem követték azok
példáját, akik undorral menekültek ki a
megszikkadt lelkű egyházból, hanem megmaradtak
az egyházban kovásznak és szent magnak.
Ezeknek kicsiny csapatához tartozott az a három
asszony is, aki 1906 karácsonyán meglátogatta
Borkó Juliannát. Ennek a kis csapatnak a lelki
vezére Gáspár papó volt.
Gáspár papó nem hivatalos, hanem Lélektől
választott lelki munkás volt. Olyan, mint az
egykori tekoai juhászember, Ámos próféta.
Felébredt lélek volt, aki nagyon szerette Jézus
Krisztust, és nagyon szánta azokat, akik Jézus
nélkül kínlódják végig életüket. Éppen ezért
mindent megtett, hogy minél több lelket Jézushoz
vezessen.
Kis emberke volt Gáspár papó, hófehér hajú,
nagyon szelíd arcú. Gatyában és ümögben járta a
falvakat. Bellyén lakott, s onnan járta a
környező falvakat. A közeli Kopácsra szívesen és
gyakran átjárt, még akkor is, mikor már a szeme
elgyengült és félig megvakult. Akkor is
áttapogatott Kopácsra, hogy bizonyságot tegyen
ott éhes lelkeknek. Gáspár papó nem hirdetett
különös extra tanításokat, mint a nazarénusok,
vagy a baptisták, avagy a metodisták (mert már
ezek is megjelentek az oszladozni kezdő
egyházban). Gáspár papó nem magához hívogatott,
hanem Jézushoz. Nem emberi találmányokhoz,
magyarázatokhoz és szektás metódusokhoz. Nem,
hanem az Igéhez. Azzal itatott, vigasztalt,
világosított a kedves kis öreg, Jézusnak ez az
igénytelen, gatyás és ümögös szolgája. Az Igét
mondta mindig, egyre csak az Igét. És a lelkek
megüdültek tőle. Énekei voltak, amiknek szövegét
a zsoltárokból kérte kölcsön, dallamukat ő maga
csinálta, a dicséret és a népdal motívumai
csillogtak ezekben az énekekben.
Összegyűjtötte az asszonyokat az egyik házban.
Ott leült az asztalhoz, befogta a szemét (hogy
kizárja a világot) és felhangzott az éneke.
Rendszerint ezzel kezdte:
Világban éltemet
Tőled azért kívántam,
Hogy a hívek között
Szent igédet hallhassam.
Anyaszentegyházadban,
A Krisztus aklában
Én naponként nyughassam.
Gáspár apó csapatából való volt az a három
asszony, aki elment Borkó Juliannához 1906
karácsonyán. Ez a három követ, ez a három
felébredt lélek vitte el az evangéliumot a beteg
asszonynak. És az általuk vitt Lélek és Ige
ébresztette fel Borkó Juliannát.
A három asszony leült a beteg nyoszolyája mellé.
És sírni kezdtek szeretetből ott szegény
nyavalyás, mélybánatú, megtépett lelkű társnőjük
felett. Sírt velük Borkó Julianna is. Aztán
valamelyikük elkezdte az ereszkedő karácsonyi
alkonyatban mély hittel a karácsonyi éneket:
Óh, én szerelmes Jézusom,
Édes megváltó Krisztusom!
Jövel, csinálj csendes ágyat,
Szívemben magadnak házat!
Mély hit, vágyakozás és boldog, hívogató
szeretet csengett ebben a karácsonyi énekben. És
a beteg egyszerre csak azt vette észre, hogy már
ő is velük könyörög:
Óh, kedves vendég nálam szállj!
Bűnömtől ne iszonyodjál!
Jöjj be hozzám, te szolgádhoz,
Szegény megtérő juhodhoz.
És az a Jézus, aki meghallgatta egykor a hívő
beteget, vakot, a segítségért hozzá fordulót,
meghallgatta Borkó Julianna könyörgését is.
Egyszer csak, azon az estén eltűnt szívéből a
fekete bánat, a mély gyász, és helyébe
kibeszélhetetlen édes érzés szállott. Nem érezte
többé árvának magát. Úgy érezte, vele van
Valaki. Ezt mondja erről az estéről
visszaemlékezésében:
“Óh, te boldog karácsonyest, mi voltál te nékem?
Ezt én nem tudom leírni. Úgy éreztem magamat,
mintha valami mély álomból kezdenék felébredni.
Úgy a szívembe nyilallt az a gyönyörű ének:
Nyílj meg szívem, lásd meg jobban… Óh, kedves
vendég nálam szállj! - s márB sóhajtottam is:
Jöjj be hozzám… Én lelkemnek rejtekébe, zárkózz
emlékezetébe! S éreztem, amint felpattant dacos
szívem zárja és hidegségét elárasztotta valami
túlvilági béke és melegség. Könnyzápor között
kísértem elmémmel az éneket: A mennyei magas
égben Istennek dicsőség légyen, Ki szent Fiát
küldé értünk, Hogy megváltónk lenne nékünk.”
A három asszony elment a karácsonyi estében, de
otthagyta egy szívben a Jézus neve bírásának
nagy boldogságát. És Borkó Julianna azon a
karácsonyi éjszakán a Bölcsőre nézett, amelyben
az van, aki elveszi a világ bűneit. És az a
bölcső elfelejttette vele azokat a koporsókat,
amik miatt gyász volt az eddigi élete.
Megértette az Üzenetet, amit így foglal össze
később, az általa írt énekeskönyv egyik kedves
énekében:
“Halld meg, bűnös ember: Jézus szeret,
Bűnöd bár nagy tenger: Jézus szeret.
Csak jöjj hozzá hittel,
Töredelmes szívvel,
Nem vet Ő el, hidd el: Jézus szeret!
Légy te szívem bátor: Jézus szeret.
Megvéd a hű pásztor: Jézus szeret.
Szent igéje mondja,
Hogy van reám gondja,
Hitem is suttogja: Jézus szeret!
Ez a boldogságom: Jézus szeret!
Nincs más orvosságom: Jézus szeret
Bár a kereszt rajtam,
E világi zajban
Egyre zengi ajkam: Jézus szeret!
Nem félek haláltól: Jézus szeret.
Felvisz Ő magához: Jézus szeret.
Mennyben élek újra
Angyali kar zúgja:
Béke, halleluja, Jézus szeret.
Zengjük hát testvérim: Jézus szeret.
Lássák minden népek: Jézus szeret.
Hozzá hívek legyünk,
Amíg tart életünk,
Zengje víg énekünk: Jézus szeret!”
1906 karácsonyán ezt érezte, ezt tudta meg Borkó
Julianna: Jézus szeret! És elindult feléje, most
már a hit útján, hogy az övé legyen és
szolgáljon neki, míg tart e földi élete.
IV.
Ez
után az igazi karácsonyeste után történteket így
mondja el Borkó Julianna:
“Húsvétra már felgyógyultam s alig vártam, hogy
mehessek az Úr házába, ott megeredtek könnyüim
és sírtam, de aztán megkönnyült a szívem s jól
megfigyeltem az igét: ŤÉn vagyok a feltámadás és
az élet! Aki én bennem hisz, ha meghal is él
az!ť Úr Jézus Krisztus, hát Te élet vagy? Én
hiszek benned, csak légy segítségül az én
hitetlenségemnek. Én hiszem, hogy nekem is Te
adsz életet, mert értem is meghaltál a
keresztfán.”
Ekkor már Bibliája is van, az igét olvassa
naponta, és új és új gyönyörűséget talál benne:
“Mintha körülöttem megváltozott volna minden,
mintha egy más, boldogabb vidéken járnék. Szívem
és elmém ott időzött folyton a Golgotán,
csudálván azt a nagy Szeretetet, ki inkább
meghalt, de mégsem engedte, hogy én örök
kárhozat rabja legyek, és ez a nagy szeretet
most már az enyém. Óh, Te hű Megváltóm, milyen
nagy hálával és könnyhullatással tettem le
átszegezett kezeidbe az életemet.”
A felébredt lélek keresi Krisztus
szolgálóleányainak közösségét. Odamegy Csapai
Eszterékhez, a Gáspár papó bibliaköréhez. Ott
nagy szeretettel fogadják. Felejthetetlen boldog
idők következnek, az elragadtatás, a Jézus hő
szerelmének napjai. Minden nap összejönnek más
és más házánál. Arcuk átszellemült, sugaras,
szemük vidám és büszke, boldog nézésű: övék
Jézus!
“Kevély angyalok”-nak hívja őket a nép, pedig
nem azok, csak a Lélek teszi őket sugárzó,
öntudatos, bűnből kiemelkedett egyéniségekké.
Zeng az ének, szól az ige. Minden nap együtt
vannak egymással és a megtalált Krisztussal.
Felejthetetlen napok és esték jönnek. Ujjongó
elragadtatás ideje.
A Lélektől megszállt asszonycsapat átmegy a
szomszédos Darócra is, ahol olyan boldog és víg
örömmel tesznek bizonyságot Jézusukról, hogy
hitetlen daróciak körében felhangzik ellenük a
régi bibliai vád: “Édes bortól részegültek meg
ezek!” Pedig nem a bor, hanem a Lélek édes
mámora tartotta őket elragadtatásban.
A sátán azonban gondoskodik arról, hogy Borkó
Julianna ne örüljön zavartalanul Jézusban
megtalált boldogságának. Így mondja erről az
időkről:
“Mihelyt Krisztusnak örök hűséget fogadtam, férjem mindjárt ellenem
fordult, s csak akkor tudtam meg, hogy már két
éve egy tisztátalan nő hálójába került. Drága
gyermekünk halála után egészen neki adta magát
az italnak, naphosszat a kocsmában volt (mivel a
nő községi csapos volt), s csak késő éjszaka
jött haza, de mindig részegen és mindig
káromlással. Nem volt más vigaszom, mint a
Bibliám. Fölnyitva ekkor találtam rá ezen drága
igékre: ŤHívj segítségül engem a nyomorúság
idején, én megszabadítlak téged, és te
dicsőítesz engem!ť Sokszor elolvastam ezeket az
igéket, és végre úgy éreztem, mint aki egy drága
kincsre talált és el is rejtettem a szívembe. És
mint a szomjú szarvas a hűs forrásra, úgy
siettem én is minden reggel az Úr házába, de
ritkán tudtam úgy elmenni, hogy útközben az a nő
valami gúnnyal ne illetett volna. De Te Uram,
láttad könnyeimet és ismered szívem nagy
fájdalmát, melyet kiöntöttem elődbe és erőt
adtál, hogy tűrjek békével…”
Olyan jó volt abban a kis közösségben kiönteni
szíve fájdalmát. És akkor ámulva látta Borkó
Julianna, hogy nemcsak ő szenved egyedül:
“Nemcsak én, hanem azok is mindnyájan sok és
nehéz terhet hordoznak. Óh, ez a közös szenvedés
egy nagy családba úgy összeforrasztotta
szívünket, mint az első pünkösd napján az
apostolokét. Mindnyájan nagy szeretetben valánk.
Mily drága dolog: egymás terhét hordozni, és úgy
tölteni be a Krisztus törvényét.”
Csaknem egy év telt el azóta a karácsonyest
óta. Borkó Julianna ragaszkodó tagja lett a
bibliakörnek. A közösség egy szobát bérelt, s
téli estéken a fűtött helyiségben s a Lélek
melegében boldog időket töltöttek. Az első
karácsonyest évfordulóján a hálás Borkó Julianna
megnyitja száját a testvérek körében:
“Karácsony, te áldott napja életemnek, úgy
meggazdagítottál engem, hogy szinte roskadozom
áldásod súlya alatt. Uram adj szavakat, mert
érzem, hogy soha meg nem tudom hálálni a Te örök
irgalmadat. Te engemet fölvettél a porból,
szegényt és tudatlant arra méltattál, hogy én
hirdessem a Te kezeidnek cselekedeteit, és
bizonyságot tegyek szent Fiadról, kit elküldtél
e világra. És fölveszem a Bibliát, olvasom
testvéreimnek ezt az igét: Íme hirdetek nektek
nagy örömet: mert született nektek ma a
megtartó, ki az Úr Krisztus a Dávid városában.”
A hála és mély szeretet teszi bizonyságtevővé Borkó Juliannát, aki
lassan átveszi a vezető szerepet a közösségben.
Mert elmennek a minden élők útján az idősebb
testvérek. Gáspár papó sem tapogat már át
Bellyéről Kopácsra, a Lélek indításából. Mert
meghalt Krisztus e szelíd paraszti szolgája, s
már csak emléke él fehérhajú, ümögös, gatyás,
fáradhatatlan kis alakjának.
Borkó Julianna lesz akaratlanul és szinte
észrevétlenül a vezető: “És ez a szolgálat mind
nagyobb és nagyobb gyönyörűséggel töltötte el
szívemet, mert az Úrnak Lelke annyira
felindított bennünket, hogy nemcsak a rendes
vasárnapokon, hanem hétköznap este is nem
szűntünk meg házról-házra menni nagy örömmel,
dicsérni és magasztalni a mi megtartó
Krisztusunkat. Ámde a sátán ezt nem jó szemmel
nézte, el akart hallgattatni az örömhírrel. De
lehet-e annak hallgatni, akinek Jézus
parancsolja: menj és hirdesd az örömhírt, hogy
Jézus él, Jézus gyógyít? Nem és nem! Én sem
tehettem mást, kellett hirdetni: Jöjjetek és
halljátok meg, én elbeszélem minden
istenfélőknek, amiket az én lelkemmel
cselekedett.”
Az örömhírt hirdető lelket bizony újra és újra meg akarja
búsítani a sátán. Így mondja el
megpróbáltatásának további történetét: “Ez után
kerültem csak bele a nyomorúság
olvasztókemencéjébe. Sokszor kerestem a halált,
de az elrejtőzött szemeim elől. Kiáltottam:
Hegyek, szakadjatok reám, halmok borítsatok el
engem! Óh, hányszor kellett más-más hajlékban
lehajtani a fejemet a részeg és gonosz lélektől
megszállott férj miatt, aki leszaggatta a ház
falairól az odatett bibliai mondásokat, és
káromkodva dühöngött Isten ellen és felesége
ellen. Nem tudom azt leírni, hogy mi mindennel
próbált elszakítani a sátán az én drága
Megváltómtól. De Te, örök Szeretet, a sötétben
fülembe súgtad: Ne félj, mert én veled vagyok!
Mikor a vizeken által menendessz, veled leszek,
és a vizek el nem borítanak téged!ť És mindig
éreztem, hogy nem vagyok egyedül, van mellettem
valaki, ha nem is láthattam könnyeimtől. Uram,
Te voltál az, aki vagy, és aki leszel minden
időben az én menedékem és vigaszom. És mindaddig
üldözött a sátán, míg 8 évi sok szenvedés után,
1914. január 15-kén távoznom kellett férjem
parancsára abból a hajlékból, melyben 29 évig
laktam. Isten áldása kívánásával ott kellett
hagynom egyedül magára. Hogy micsoda nap volt az
reám nézve, azt csak Te tudod, hatalmas és
jóságos Istenem! Nem engedted, hogy
összeroskadjam a súlyos kereszt alatt, sőt a Te
erődet az én erőtlenségemben csodálatosképpen
nyilvánvalóvá tetted. Mindenki azt hitte, hogy
ezt a csapást ilyen gyengének (szívbajosnak) nem
lehet túlélni. És túléltem, mert Te hatalmas
vagy engem megtartani, s még nyavalyám is jóra
fordítani.
Az elűzött asszony anyjához költözik, s nála lakik. Immár nincs, aki
gátolja a lelki munkában, s szíve és lelke
teljességéből szolgálhatja az Urat. A férje
egyszer, még egyszer megtörve és betegen, néhány
év múlva könyörögve jön hozzá. Ő megbocsát neki
és befogadja házába. De aztán a sátán ismét
kikéri az öregedő embert, aki ismét elindul a
duhajkodás útján, s mint rossz nők és jó borok
szerelmese, önkezével vet véget életének a
lelkiismeret furdalás egy keserű pillanatában.
|
A Drávaszögben könyörög valaki
V.
A bibliakör, melynek Borkó Julianna a vezetője,
nem csinálja azt, amit a községbeli nazarénus,
vagy baptista bibliakörök. Nem merül el lelki
köldöknézésbe, nem merül bele a közösségi magány
elefántcsonttornyába, megvetve, lenézve és
éhesen hagyva a közösségen kívül levőket. Nem!
Ez a közösség szorosan összetart, és nem múlik
el nap, hogy közösen ne hajoljanak a Biblia
fölé, és együtt ne imádkozzanak.
De a Lélek indításából járják a falut is. Szinte
házról-házra mennek és viszik az Örömhírt.
Különösen azokhoz mennek, akiket nagy
szomorúság, vagy nagy öröm ért, meg azokhoz,
akikről hallják, hogy lelkileg megfáradtak és
már a szekták karjaiba készülnek magukat vetni.
A szektások állandóan kísértgetik ennek a
bibliakörnek a tagjait is. Egy alkalommal eljön
hozzájuk a baptista főprédikátor, Somogyi Sándor
is, Halasról. “Bizony ez a hely Istennek háza és
a mennyország kapuja!” - így köszönt be a házba,
ahol a bibliakör együtt van. Néhány napig együtt
van velük, de mikor tudomást szereznek róla,
hogy a lélekben gyengébb tagokat a
felnőttkeresztség egyedül üdvözítő voltáról
szóló tévtanítással kezdi bódítgatni, nem
engedik többé maguk közé.
Borkó Julianna egészen világosan leszögezi a
közösségük álláspontját, amikor azt mondja a
baptistáknak: “Ha a Szentírásból kimutatjátok,
hogy felnőttkeresztelés nélkül elkárhozunk,
akkor már holnap, ezer ember előtt is újra
megkeresztelkedünk. De mivel a Szentírás nem
tanítja ezt, nincs közünk veletek.”
Ugyanakkor, mikor így visszaverik a szekták
rohamát és megtartanak lelkeket a tévelygéstől,
hogy azok ne meneküljenek a szektába, mégis
szenvedniük kell a saját egyházuktól is. (hogy
beteljék az 1Thessz 2,14)
- Miről tárgyaltok ti mindig? - kérdezi az öreg
lelkész.
- Tudja meg kegyelmed, hogy a megtérésről
beszélünk azoknak, akiknek ez még hiányzik!
A pap legyint:
- Mi az, hogy megtérés?
Ő nem erről szokott beszélni, hanem a
józanságról, illedelemről, okos beosztásról és
más ilyen, megtéréstől és evangéliumtól távol
eső dolgokról. De azért nem viseltetik
ellenséges érzülettel a bibliakör iránt,
barátságos velök szemben. Annál inkább
ellenséges érzületűek a presbiterek, akik őket
is szektásoknak tartják, és egy alkalommal még a
csendőrjárőrt is ráküldik a gyülekezeti házukra.
A gyülekezeti ház nemsokára szűk lesz, és ekkor
a templom átellenében bérelnek ki egy
bolthelyiséget. Szorosan a templom mellett,
mintha ezzel is dokumentálnák az egyházhoz való
tartozásukat. Megmaradnak az egyház mellett a
racionalizmus súlyos betegségében is, imádkozva
és dolgozva azért, hogy meggyógyuljon, és ismét
az igének szolgája legyen.
A közösség egy-két tagja nyugtalankodik ugyan:
- Mondd Julis, minek járunk mi templomba, mikor
nem igét kapunk ott, hanem világi bolondságokról
folyik a beszéd és hitető bölcselkedésről?
De Borkó Julianna inti őket:
- Az éneklésben vegyetek részt, és a Miatyánkot
nem tudják elrontani, és az úri szent vacsorát
úgy szolgálják ki, ahogy Krisztus hagyta.
A falu minden betegét meglátogatják, a halottas
házakhoz virrasztani mennek. A család Bibliáját
kitetetik az asztalra, és megzendül az
éjszakában a halottvirrasztók óhajtozó éneke:
Óh, életnek és halálnak
Győzedelmes királya,
E megszomorodott háznak
Jöjj vigasztalására.
Légy nekünk is, amíg élünk
Egyetlenegy reményünk!
És fő vigasztaltatásunk:
Ha elérkezik halálunk!
Órákig zeng az ének a halottvirrasztó
éjszakában. Aztán a család Bibliájából
felolvassák az örökélet, a feltámadás, és a
vigasztalás igéit.
Minden halottvirrasztás summája az, hogy a
gyászolók megértsék, és magukévá tegyék az 1Kor
15,19-20. verseit: “Ha csak ebben az életben
reménykedünk a Krisztusban, minden embernél
nyomorultabban vagyunk! Ámde Krisztus feltámadt
a halottak közül, zsengéjök lőn azoknak, kik
elaludtak.”
Ezt a drága evangéliumot sok gyászoló lélek
veszi be, különösen az asszonyok közül, és nő a
közösség.
De a sátán ott settenkedik újra közöttük, és
egyszer nagy gyászba borítja őket. A közösség
egyik szeretett tagja, Czövek Judit, elpártol és
elmegy a nazarénusok közé.
Borkó Julianna megrendülve fogadja a hírt.
Kipereg a könnye, és hosszasan és sokszor
imádkozik az eltávozott kedves lélekért, aki
téves útra lépett. De úgy látszik, könyörgése
nem talál meghallgatást.
Húsvét hajnalán felébred, és eszébe jut Czövek
Judit megint. Imádkozni kezd érte, és a Lélek
indítására azt mondja szent merészséggel: “Óh,
én Uram, és én Istenem, ha most én előtted
kedves vagyok, akkor úgy teszek, mint Gedeon
egykor, kiteszem a gyapjút, és jelt kérek.
(Bírák 6,36-40) Ma a feltámadás szent
ünnepnapján, legyen ott a mi templomunkban
Czövek Judit. Ezzel mutass jelt!”
És azon a húsvét-délelőttön csoda történik a
kopácsi templomban. A megnyílt templomajtóban
egyszer csak megjelenik Csövek Judit és leül a
régi helyére. Borkó Julianna megrendülve és
boldogan elsírja magát az Isten iránti hálából.
Judit odamegy hozzá az istentisztelet után, és
elhívja hozzájuk. Elmegy Juditék házához,
leülnek:
- Hát hogy lett az, Judit, ez a csoda, hogy
templomba jöttél?
Czövek Judit azt mondja:
- A gyülekezetbe készültünk pedig, a
nazarénusokhoz, és akkor valaki mintha megfogott
volna, és azt mondta volna: “Menj te a
templomba!” És mennem kellett oda!
Czövek Judit rég halott azóta, kedves arca
elomlott a földben. De sokszor eszébe jut Borkó
Juliannának, és megrendülve hálát mond érte
Istennek.
A Czövek Judit unokája volt Rozika, a szép és
kedves beteg leány. Azt mondta súlyos betegen az
ágyban:
- Óh, be szeretnék ott ülni, odafel!
- Hát nem vagy biztos benne, Rozika, hogy
odakerülsz, Jézushoz?
A beteg halkan pihegte:
- Nem!
Akkor nap otthagyta a szegény beteget Borkó
Julianna, aztán néhány napig nem is tudott
elmenni hozzá, mert maga is beteg lett. Mikor
felkelt, az első útja Rozikához vezetett. Még
élt. Az ige elvégezte benne munkáját ezalatt.
Már csak annyit kellett mondani Borkó
Juliannának:
- Rozika, néked is szól, bizony, hogy ha
Jézusban hiszel, meghalva is élni fogsz. Övé
vagy! Erre lehet építeni! Mert Jézus mondta. Ige
ez, Rozikám, égnél és földnél sokkal hatalmasabb
ige. Te csak azt mondd neki: Uram, itt van egy
elveszett bűnös, aki megragadja igéd szeretetét…
A beteg arca lassan kisimult:
- Rozika, érintsd meg hiteddel az Ő igéjét, mint
a vérfolyásos asszony az Ő ruhájának szegélyét!
A beteg bólintott, és arcán azzal a sugárzó
fénnyel, amit a boldog hit ad, meghalt.
És hittel halt meg az a menyecske is, aki a
Zsidókhoz írt levél 12. részéből értette meg
állapotát, és látta meg a hit fejedelmét. Csak
egy kérdőjele volt még a haldoklónak:
- Julis, mi lesz az árvámmal?
- Hagyd nyugodtan az Úrral, kiről írva van: Ő az
árvák Atyja! Nem hazudik!
Minden nap az igével együtt lenni azt jelenti,
hogy minden nap ajándékokat és új látást venni!
Óh, hiszen meg kellett harcolni minden nap a
hitnek szép harcát is, tusakodni kellett a
hitért naponta, mert a megtérés nem befejezett
dolog. Micsoda boldog üzenetek adatnak minden
nap a hívőnek a mindennapi bibliaolvasásban.
Némelyik ige kiirthatatlanul és végleg ott marad
a szívben, soha el nem felejthetően, hogy minden
nap új örömet jelentsen. Mint például ez is:
“Amely életet most élek, az Isten Fiában való
hitben élem, aki szeretett engem, és életét adta
érettem”.
A közösség az egész Szentírásból táplálkozik,
azért kedves igéik is az egész Szentírásból
valók. Ilyen például az ótestamentumi 54.
zsoltár. Úgy érzik, hogy ha elveszne az egész
Ótestamentum, de belőle ez az egy ige
megmaradna, ez is boldoggá tudná tenni a hívő
lelket. Kedves igéjük az Újtestamentumból Jézus
és a samáriai asszony találkozása. Mikor erről
az igéről van szó, Borkó Julianna azt mondja
társnőinek:
- Lássátok! Az asszony mindig a testről akar
beszélni, és a testiekről. Jézus pedig mindig a
lélekről. Ott a baj, hogy az asszonyi élet testi
élet, ha nem találkozik Jézussal, és nem
hallgatja meg Jézust!
Egyszer a laodiceabeliekhez írt üzenetet olvassa
a Jelenések könyve 3. részének 14-22. verseiből.
Megdöbbenve látja, hogy mennyire mai üzenet ez.
Mennyire a baranyaiaknak való textus ez! Máskor
Ezékiel igéjével nézi Baranyát: “Vajon
megélednek-e ezek a tetemek?” (Ezék 37,3) És nem
tud reá ő se mást mondani, mint a próféta: “Uram
Isten, te tudod!”
Mindjobban érzi, hogy mennie kell ehhez a
néphez, ehhez a kocsmázó, káromló, egykés,
lélekkel nem törődő, eget csak átkaiban emlegető
néphez, ezekhez a megszáradt tetemekhez. Hallja
az indítást: “Prófétálj e tetemek felől, és
mondjad nekik: ti megszáradt tetemek, halljátok
meg az Úr beszédét!”
A környező falvakban járnak először. Különösen
meleg kapcsolataik vannak Daróccal, ahol szintén
van egy felébredt kis női közösség. A környező
falvakba mindenüvé hívogatják Borkó Juliannát.
Csúza, Sepse, Hercegszöllős, Vörösmart, Laskó,
Karancs! Mindenütt ott marad a mag
bizonyságtevése és igemondása után. Mindenfelé
Lélekkel teli közösségek alakulnak.
Csúzán a falu feletti hegyre mennek fel és ott a
magasban, a roppant kék ég alatt, zöldellő fák
között szól az ige és zeng az ének.
Mind többen kezdenek Jézus felé fordulni. Mind
többen vannak könyörgők és imádkozók. Sokan
imádkoznak a nép felébredéséért. Fáradtan
olykor, csüggedten néha, mint Mózes az amálekita
csata alatt, könyörögnek szüntelen azért a
nagyvétkű népért, amelyet Isten kies helyre
tett, szépre és ékesre formált, és még sincs
benne hála Isten iránt, és mégis a kocsmákat
tölti meg, és üresen hagyja a templomot, meg a
bölcsőt.
Igaz, hogy a sátánnak nagyon sok csatlósa
dolgozik köztük, sokkal több, mint a Krisztus
vitéze. Az alkoholnak több a temploma (Kopácson
is öt a kocsmák száma), a közeli Eszéken orvosok
vannak, akik mérsékelt díjért pusztítják el az
anyák méhében a gyermeket, s higiénikusan,
úgyhogy látszólag kevés a kockázata a lelketlen
anyáknak. Bűn, és bűn, és bűn! Ezt látni
mindenfelé!
A lelkipásztorok között pedig (mély tisztelet és
szeretet a kivételeknek) óh, mennyi a csüggedt,
a nem kiáltó, a szintén sátáni zsoldba
szegődött, a vagyon szerelmese, a munka
kerülője, az ige helyett az emberi zagyvaság
szószólója. Van miért és van kiért könyörögni
ezen a földön. Imádkoznak is az összes
bibliakörök.
Egyik-másik közösség néha elcsügged, de Borkó
Julianna megjelenik köztük, és igével
bátorítgatja őket: “Ne féltsétek ti a Krisztus
igazságát! Krisztus ma is tud gondoskodni arról,
hogy ha a hivatalosak megvetik őt, behívassanak
a kívülállók hozzá!” Ezt látja meg Borkó
Julianna egyik csúzai útján, mikor vendéglátó
háziasszonya azt mondja egy odatévedt
cigányasszonynak:
- Nézd, ez itt Borkó Julis néni!
A cigánynő érdeklődéssel bólint:
- Hallottam már róla.
Borkó Julianna beszélgetni kezd a
cigányasszonnyal, hamar az egy szükséges dologra
tereli vele a beszélgetést. A cigányasszony
félig örömmel, félig kételkedve mondja:
- Mink, cigányok is igazán kapnánk idvességet?
Mosolyogva bizonygatja neki Borkó Julianna az
igével:
- Bizony te is, testvér!
A cigányasszony szeme kigyúl az örömtől,
izgatott lesz. Azt mondja:
- Karancsra akartam innen menni, főkötőt árulni,
de most sietek haza a nagyon beteg, öreg
anyámhoz, megmondani ezt a hírt neki is…
Az asszony elmegy, és Borkó Julianna azt mondja
a házbelieknek elgondolkozva:
- Látjátok, ez a kedves lélek nem is kérdezett
sokat, nem spekulált hosszasan. Csak
meghallotta, és elhitte az igét, és elment vele
nagy örömmel. Mint a Bibliában a hívők!
Óh, ezek a hívők, a hitük fényével
visszavilágítanak a múltból Borkó Julianna felé.
Köztük ott van a várdaróci haldokló leány,
Juliska. Óh, milyen egyszerre bevette az igét. S
hogy mondta az utolsó perceiben láztól és hittől
csillogó szemeivel hálásan rámosolyogva Borkó
Juliannára:
- Julis néni, olyan boldog vagyok, most, az
utolsó órámban!
De voltak, akikkel tusakodni kellett, míg hitre
jutottak. Ilyen volt az összeroncsolt lábú Máté
Lajos:
- Miért van a szenvedés? - kérdezi, és vádoló
hangjával vádolja Istent, és azt, aki hirdeti
igéjét.
Borkó Julianna nyugodtan és szeretettel felel
neki:
- Miért van? Először is a bűnödért, Lajos.
Másodszor azért van, mert szeret az Isten, és
ezen a módon akar megállítani, hogy ne járj
tovább a mostani veszedelmek útján. Mint Bálám
előtt, elszorosítja az utat előtted. Ezért
szorította oda lábodat neked is. Intézkedik az
Isten, Lajos, és meg kell, hogy álljon a cseléd.
(Baranyában “ember” helyett “cseléd”-et
mondanak)
Néha nazarénusokkal találkozik missziói útjain.
Azt mondja nekik:
- Olvasgassátok, és értsétek meg Péter első
levele 3. részének 21. versét!
A közösségnek van néhány kedves építő könyve,
amit nagyon szeretnek. Ilyenek: Spurgeon:
Harmatgyöngyök, Bunyan János: Zarándok útja,
Szikszai: Keresztyén tanítások, Szőnyi Benjámin:
Szentek hegedűje és a Halleluja énekeskönyv. A
Szentírás és a zsoltároskönyv mellett ezek adnak
sok kedves és jó lelki táplálékot.
1914-ben Borkó Julianna és köre, Kopácsi
Református Női Bibliakör címen hivatalosan is az
egyház felügyelete alatt működő egyesület lesz.
Eddig is a templom legbuzgóbb látogatói ők
voltak, eddig is sok adománnyal támogatták az
egyházukat. Most azonban, hogy jön a nagy vihar,
a világháború, még szorosabban húzódnak együvé
az egyházzal. Rettentő idők jönnek. De nagy
alkalmak ezek az ige vetésére, mert
meghasogattatnak sok szív barázdái.
Borkó Juliannáék most már az egyház iskolájának
nagytermében gyűjtik össze a lelkeket. Köztük
sok a hadiözvegy és az árva. De egy árvát sem
hagynak éhen veszni Krisztus munkatársai. A
háború után a Jugoszláviai Magyar Református
Egyház egyik egyházközsége lesz a kopácsi
református egyház. Borkó Julianna figyelmes
szeretete kiterjed a Horvátországban élő magyar
reformátusokra is. Zdenciben három napot tölt.
Daruvárra, Harasztiba is elmegy, és szólja a
bizonyságtételt a vágyakozó magyaroknak. Óh,
hogy kell ennek a népnek az Örömüzenet!
Horvátországban és Baranyában mindjobban kitágul
a lelki közösség. Borkó Julianna, az egykori
árva és magára hagyott lélek megrendülve, és
mély örömmel veszi észre a feléje sugárzó
szeretetből, hogy betelt rajta a Máté
evangéliuma 12. részének 49-50. verse: A mennyei
Atya szeretetében, az Úr akaratát cselekvők nagy
lelki közössége, sokasága, kedves nagy lelki
család veszi körül a szeretett “Julis nénit”!
Jézus százannyit tud adni annak, aki elhagyja az
övéit Isten szolgálatáért.
Hányszor keresik fel riadt szemű asszonyok:
- Jöjj, és térítsd meg ezt, meg ezt!
Fejcsóválva mondja nekik:
- Ha én térítem meg, akkor jól néznék ki! Akkor
az semmi! Az Úr Lelkéé a térítés. Ha Ő akarja.
Egyszer egy síró anya jön hozzá:
- Jaj, Julis, a leányom elhagyta a vallását!
Jaj, mekkora a fájdalmam! Jer, segíts!
Borkó Julianna azt mondja neki:Nem tudok én, de
jer, s tegyük le kérésed az Úr elé!
És imádkoztak. Térden állva, nagy könyörgéssel.
Ez egy vasárnapi napon volt, alkonyattájt.
Szerdán megint jön ragyogó, sugaras arccal az
anya.
Borkó Julianna mosolyogva fogadja:
- Te! Úgy látom, örömhírt hozol! Az asszony
csupa boldogság, ahogy int:
- Igen, azt! Valaki, mint Bálámnak, elibe állt a
lányomnak és visszafordította.
Akkor leborultak megint, de most már hálát adni.
Óh, mennyi bizonyság, mennyi imameghallgatás van
e mögött a mosolygó, kedves arcú Borkó Julianna
mögött, aki fáradhatatlanul cselédkedik
Krisztusnak.
Harkányban a fürdő vizében fekvő asszonyoknak
tesz bizonyságot az Úrról. Azoknak az
asszonyoknak pedig, akik szeretnének szintén
bizonyságtevők lenni, de a sátán akadályozza
őket, igével kísértvén őket, hogy “asszony
hallgasson a gyülekezetben”, ezt feleli:
- Nézzétek! Asszony vesztette el e világot
egykor, ezért méltó volna a teljes elvettetése,
de egyelmet kapott. Asszony hozta világra
Jézust, s asszonynak kellett (micsoda kegyelem
ez is!) először találkoznia a feltámadott
Jézussal. És a feltámadott Úr asszonynak mondta
legelőbb a feltámadás jóhírét: “Eredj el, és
mondd meg nekik!” És írva van, hogy: “Elmenvén
Mária Magdaléna, hirdette a tanítványoknak, hogy
látta az Urat!” (Jn 20,18) Nem lehet, nem szabad
hallgatni annak, aki látta az Urat!
A horvátországi Daruvár fürdőjének a kertjében
sétált egyszer, s hallja, hogy a park egyik
padján néhány parasztasszony előtt egy nő
magyarul a Szentírásról beszél. De mindig csak
az Ószövetségről beszél, a törvényről és a
Jehováról, az Ő rettenetes ítéletéről, de még
véletlenül sem ejt szót Krisztus Jézusról.
Odamegy, és azt mondja az asszonynak:
- Tudja, drágám, hogy az Ótestamentum összes
prófétai ígérete és minden igéje mind Krisztusra
vonatkozik, a megfeszítettre?!
És Krisztusról kezdett beszélni, csak
Krisztusról. Megindokolta azt is, hogy miért a
megfeszített Jézusról beszél:
- Mert ez a mi közvetlen ügyünk. Hiszen te is,
én is ott voltunk az Ő keresztfájánál. Én is, te
is kiáltottuk: Feszítsd meg Őt!
Az Ótestamentumot hirdető asszony felkacagott:
- Ugyan, hogy mondhat olyant, hogy ott volt. Mi
köze volt magának ahhoz a feszítéshez?
Borkó Julianna felemeli hangját:
- Igen, ott voltam! Én, a bűnös feszítettem meg
Őt. Értem, a bűnösért könyörgött ott Krisztus.
Értem, bűneimért volt a kereszthalál.
Az Ótestamentumot, a rettenetes Jehovát hirdető
asszony, aki a törvénnyel csak rémíteni tudott,
de nem tudott utat mutatni, és Krisztusban célt
láttatni, elsompolygott. De ők, a többi éhes
szívek ott maradtak még sokáig, és örültek az
igének az esti ég ragyogó csillagai alatt.
A “teéretted”-ről sokszor és szívesen beszél
Borkó Julianna, hiszen tudja a maga életéből,
hogy milyen erőket kapott akkor, mikor
megértette, hogy Krisztusnak személyes köze van
hozzá, és Krisztus váltsága és áldozata érette
történt.
A nehéz időkben így vigasztalja a lelkeket:
- Ne féljetek! Együtt van itt a tüzes kemencében
velünk Jézus Krisztus. Ő nem enged feljebb
kísérteni!
Máskor maga is elcsügged kis időre. Mert látja a
sátán roppant konkolyvetését, mert úgy érzi,
részeg halászok és testnek élő baranyai
fehérnépek között, hogy sem a jó, sem a rossz
nem indítja meg ezt a vastagnyakú és vasinú
népet. És ezért sorsa az Izrael sorsa lesz.
Ezért kívánna elköltözni, mint Pál, Krisztushoz.
De aztán, boldog megszégyenüléssel látja újra és
újra, hogy a Lélek ki tud sugárzani drága
erejével újra, és újra a sátán vetette
konkolymezők felett is. És megérti, hogy az
aratásig a tiszta búzának és a konkolynak együtt
kell nőni. Az ítéletre!
VI.
1926-ban olyan naggyá nő a közösség, hogy már
nem fér el eddigi helyén. Ezért a templom
mellékhajóját, amelyre - sajnos - a meggyérült
gyülekezetnek már nincs semmi szüksége, egy
üvegfallal és ajtóval elrekesztik, s az lesz az
imatermük. A nagyköltségű munkára önként
adakoznak. Szép és kedves helyet nyernek így ők,
akik mindig közel szerettek lenni a templomhoz.
Most már bent van helyük a templomban. Óh,
milyen boldogság ez! Ott, a templomi imateremben
boldogan mondhatja Borkó Julianna:
“Alázatos lélekkel hadd mutassam be az én
kicsiny kertemet. Gyengék ezek a palánták még
nagyon, de te, óh isteni Kertész, mégis szereted
őket, mert drága életedet áldoztad fel értök. Én
erősen hiszem, hogy Te a jót elkezdetted bennök,
és azt véghez is viszed, mind a Krisztusnak
napjáig. Bölcs tervedet megérleled, s rügyet
fakaszt az ág, s bár mit sem ígér bimbója,
pompás lesz a virág! Óh Uram, arra gondolok,
hogy eljön az idő, amikor ezen szőlő kivirágzik,
és kimutatja magát a szőlőszem, és kifakadnak a
pomagránátok. És az ajtók előtt lesznek minden
drágalátos gyümölcsök, ók és újak. És ezek
Teneked tartatnak meg, óh drága Szerelmesünk… És
e plánták, Uram, Tieid, és Te nekem adtad őket,
hogy én ápolgassam és öntözgessem. Óh, micsoda
nagy és drága kincsek birtokosává is tettél
engem? Meg tudnám-e én ezt valaha hálálni? Soha,
soha! Örökéletem sem lesz elég, zengni az Ő
dicséretét! Te reám bíztad őket, én pedig Téged
kérlek, Te isteni Kertész, Te munkálkodj én
bennem és én általam közötük, vezessed, óvjad,
és kegyelmed gazdag harmatával élesztgessed
őket, ha lankadnak, hogy gyümölcsözzenek és
sokasodjanak, mint a folyóvizek mellé ültetett
palánták, amelyeknek az idők viszontagságai nem
árthatnak.”
Az új helyen, a templomi imateremben gyülekezik
össze ettől fogva mindig Borkó Juliannáék
bibliaköre. Itt olvassák a Szentírást, itt zeng
a sok szép ének. Mert ők nagyon szeretnek
énekelni, mindnyájan. A zsoltárokat is, a
dicséreteket is, a hallelujákat is. Eleven
valóságként él bennük egyik kedves
énekeskönyvüknek, Szőnyi Benjámin: Szentek
hegedűjének éneklő buzgalma:
Szép dolog, gyönyörűséges
Az Úrnak énekelni.
Ez, ami egy szükséges
S meg kell annak felelni.
Én a jobb részt választom,
Mártával nem halasztom,
Éneklek Szűz Máriával,
Mózes, Debóra s Annával!
Az ének nekik éppen olyan áldott missziói
eszköz, mint egykor Sztárai Mihálynak, a nagy
reformátornak volt a közeli Laskón. Zsoltárok,
dicséretek és halleluják mellett énekli ez a
közösség a Borkó Julianna által szerzett
énekeket is. Mert a Lélek indítására sok számos
éneket ír Borkó Julianna. A hit és a hála
fakaszt ajkán éneket:
Énekeld meg hívő szívem
Az Úr kegyelmét,
Aki tőled messze űzte
A bűn gyötrelmét.
Lelkem örök békét talált
Drága vérében,
Áldom érette szent nevét
Minden időben.
Egy-egy ismert zsoltár, dicséret, vagy halleluja
dallamára éneklik Borkó Julianna énekeit.
Ezeknek az énekeknek a száma sokra nő. Néha
álomból serken fel, és annyira tele van a szíve
örömmel, hálával és dicséretmondással, hogy fel
kell kelnie s lámpát gyújtva leírni azt, ami
szívében felgyűlt.
Énekei hódító útra indulnak Alsó-Baranyában.
Felzengenek szerte a gyülekezetek női
közösségeiben és megtalálják az utat sok
vágyakozó ember szívéhez. A hála mellett mély
szeretet van ezekben az énekekben:
Szerelmedért mit adjak Tenéked,
Kinek a menny fényes ülőszéked?
Odaadom életem s mindenem
Én Jézusom, Krisztusom, Istenem!
Ismét másik énekben a hitvallása zeng:
Hittel nyúlok utánad,
Érintsem bár ruhádat,
Meggyógyulnak sebeim,
Felszáradnak könnyeim!
Ismét máskor az Úr asztalához hívogat éneke:
Terítve áll ott az asztal,
Jézus az, aki vígasztal.
Eltöröl minden könnyhullatást,
Jöjj lélek, ki szomorkodol,
Éhezel és szomjúhozol.
Megelégít az Úr tégedet.
Javait, ha jól használod,
Benne üdvöd feltalálod.
Jézushoz való hűségéről így énekel egyik
énekében:
Hogy megtaláltam
Az igaz barátot,
Elhagyom érte
E csalárd világot.
Jézusnak adom
Szívemet, lelkemet,
Ő igazgassa,
Minden lépésemet.
Vele baj nem ér,
Jöjjön bár halálom,
Sátorába rejt
Jézus, hű barátom.
Jézus boldog bírásának így ujjong:
Bár meghálálhatnám, Jézus, szerelmed
Midőn értem adtad Drága életed,
Te az enyém lettél, Én tied vagyok,
Érted a világon Mindent elhagyok.
Jézus, hű megváltóm, Drága vagy nekem,
Szent öledbe hajtom Elfáradt fejem.
Édes ott pihenni, Hol nincs szenvedés,
Örök, szép életre Van felébredés.
A bűnöst így hívogatja egyik éneke:
Bűnös, indulj meg sírásra,
Tekints fel a Messiásra,
Ki keresztfán szenvedett,
Bűnödért tett eleget.
Édes a bűnbánat könnye,
Megtérő szív drága gyöngye,
Az Úr szívesen veszi,
Kedves áldozat neki.
Ne szállj bűnöddel a sírba,
Ne légy azok közé írva,
Kik földön meg nem tértek,
Bocsánatot nem kértek.
Kiknek része a kárhozat,
Ott nincsen többé áldozat.
Üdvösséget csak úgy nyersz,
Ha szíved Jézusé lesz.
Újra és újra a háláról zeng éneke:
Hála! Hála! Istennek hála!
Égj szívem, mint Noé oltára!
Szálljon égig hálád szent tüze:
Elmúlt a kínok özönvize!
Légy áldott ég és föld Ura!
Mind örökké! Alleluja.
Egyik énekét besorozzák a jugoszláviai magyar
reformátusok énekeskönyvébe. A 207. számú
dicséret lesz ott, a 8. zsoltár dallamára. A
szép éneket a jugoszláviai magyar reformátusság
szívesen énekli:
Bár zordonnak látszik utam itt alant,
Mégis van sok, csendes, boldog pillanat,
Mikor, Atyám, imádom felséged,
Érzi lelkem áldott közelséged.
Ha imára összeteszem két kezem,
Trónod előtt magamat úgy érezem,
Nem vagyok más, csak egy gyarló féreg,
Aki csupán kegyelmedből élek.
Imádkozom, legyek bármily méltatlan,
De irgalmad hozzám elfogyhatatlan.
Tudom, figyelsz könyörgő szavamra.
Meg is adod, mi szolgál javamra.
Taníts, Uram, imádkozni buzgóbban
Hogy előtted porba essem mind jobban.
Végre hozzád oly közel juthassak:
Égi gondolattá tisztulhassak!
Borkó Julianna énekei kézírással másolva járnak
kézről-kézre, egyik bibliakör továbbadja a
másiknak. 1928-ban aztán Szalay Antal kopácsi
lelkipásztor kezdeményezésére a kopácsi női
bibliakör “Buzgóság” című könyvben jelenteti meg
Borkó Julianna énekeit. 1000 példányban kerül
forgalomba. Olyan nagy érdeklődés előzi meg,
hogy például a csúzai bibliakörös asszonyok
bemennek a nyomdába, és onnan viszik el szent
türelmetlenséggel az ő kedves Julis nénijük
énekeskönyvét.
Az egész Alsó-Baranyában felzengenek e kedves
énekek: hívőn, hívón, szépen, sokaknak
épülésére.
Szeretnek énekelni errefelé mind a női lelkek.
Némelyik bibliakör megkezdi az első éneken, és
órák alatt csaknem az egész könyvet végigénekli.
Nemcsak énekeket ír Borkó Julianna, hanem
versekben is feldolgoz bibliai történeteket.
Ezek közül különösen elterjedt és kedvelt a
“Kalászszedés” című, mely Ruth történetét mondja
el.
Igen, ő a magyar Ruth. Amit elhagyogattak az Úr
hivatalos szolgái, azt szedegeti ő össze, és
gyűjtögeti egybe. Mindenfelé hívják, mindenfelé
várják. Az egyik nagy jégveréssel megvert község
református asszonyai azt írják neki,
hívogatólag: “Ne féljen tőlünk… jöjjön drága,
édes Nénikém, hadd legyen a mi örömünk teljes.
Kevés ugyan a kenyerünk, de bővölködünk
szeretetben.”
Egy másik faluból egy megtért, de visszaesett
asszony ír levelet neki: “Látom, hiszem, hogy az
Úr Jézus szomorúan legyint a kezével, mondván:
Nyomoréknak maradsz, sohasem tudlak megtanítani,
sohasem fogsz rám hasonlítani, mert e világ és a
földi élet gondjaival, bajaival sokkal többet
törődsz… Esedezem édes Testvérnénikém,
imádkozzon értem szüntelen.”
De nemcsak levélben, hanem személyesen is sokan
keresik fel, főként olyanok, akik megtértek, de
aztán az “első szeretet” valami ok miatt
meghidegült, meghűlt bennük. Jönnek riadtan és
elmennek tőle megvigasztalódva, lelki
ajándékként vett megvilágosító igével, újra
Jézus iránt felszított szeretettel, és
megtanulva azt, hogy a megtérés nem egyszer s
mindenkori, hanem mindennapi szent munka. Minden
nap újra választanom kell, minden nap meg kell
térnem! És tudnom kell bizalommal, hogy a
közbenjáró Jézus is minden nap közbenjár, és
könyörög érettem. Tusakodik értem minden nap
Jézusom! Nekem is tusázni kell érte!
A Lélek indítására újra és újra kéri bibliakörét
és a többi bibliaköröket a kitartó, állandó
imádkozásra. 1926-ban óriási árvíz ítéli halálra
a falut. A belgrádi lapok megrázó riportokat
írnak a szorongatott, végső veszedelembe jutott
községről, ahol szinte lógnak már a töltések, s
ahol a megijedt macskák a háztetők kis ablakán
néznek ki állati rémülettel.
Ezekben a napokban Borkó Juliannáék imádkozó
keze a szó szoros értelmében felemelve van.
Szüntelen könyörögnek azért, hogy ha az Úrnak az
az akarta, akkor legyen irgalmas. Az árvíz
elvonul, a falu megmenekül. Isten megmenti a
néhány igazért a többit is. A bűnös falut,
amelyről ezt írja Szalay Antal lelkipásztor
ezekben az években: “Húsz temetésre nyolc
születés esik. Az új generációt valami
megmagyarázhatatlan vallási, nemzeti és morális
közöny, és munkától való iszonyodás jellemzi.”
A lelki munkában eltelik az idő, elszállnak az
évek, jön az öregség. De a kor nem gátolja meg
teljesen Borkó Juliannát abban, hogy
széjjeljárjon az evangéliummal, az egyetlen
magyar orvossággal. Mert ez a mi népünknek az
egyetlen medicinája!
- Igaz - mondja -, hogy népünk jó része még csak
ott tart, ahol a bibliai ördöngös, aki ezt
mondta: “Názáreti Jézus, miért kínzol?” Azt
hiszi, hogy Jézus még nehezebbé teszi életüket.
Pedig az Úr meg akarja, és meg is tudja
gyógyítani őket!
- A mi népünkből - mondja - még mindig hiányzik
az, amiért pedig éltetni akarja őket Isten, a
két nagy szeretet: mi sem Istent, sem
embertársainkat nem szeretjük eléggé. Szeretet
nélkül pedig ide jutunk, lám! A Kánaánból is
temető lesz, ha nincs ott elég szeretet a lakók
szívében. Rá kell mutatni a halálos veszélyre
népünknél. Nem földi ellenség, hanem az
istennélküliség a mi nagy ellenségünk. Istenhez
kell hajolni, és kijönni Szodomából.
A rá figyelő asszonyoknak gyakran szól Lót
feleségéről. Elénekli velük a halleluja
énekeskönyv 60. énekét, mely neki kedves
missziói éneke:
Bús sóbálvánnyá válva,
Hideg szívvel, merőn
Hányan maradnak állva
Útjoknak felén?!
Mehettek volna mennybe,
De vonta a világ,
Óh, juttassák eszembe
Lótnak asszonyát!
Micsoda kegyelem - mondja nekik -, hogy a mai Lót-feleségek még eddig nem
pusztultak el, de nagy kegyelem, de nagy
kegyelem! Ne sántikáljatok kétfelé, ne nézzetek
vissza! Jézusra nézzetek!
Olykor lelkipásztorokkal és más lelki
munkásokkal is összetalálkozik. Bűnbánatra hívja
őket:
- Mi vagyunk elsősorban hibásak az alvó
lelkekért. Nagy bűnbánatot kell tartanunk, s úgy
indulni el igazi, új munkára, megbecsülve a
legkisebb lelket is, nem úgy, mint némelyik
baranyai pap, aki ha egy-két lélek van csak a
templomban, akkor hazaküldi őket.
1940-ben a “Magvető” című egyházi újság minden
délvidéki református családhoz elviszi szép
vigasztaló versét:
Nézd csak, ezren készülődnek,
Házaikból menekülnek.
Lehet, téged is már holnap
Futás közben ér a szombat!
Testvér! Jöjj Jézushoz hamar,
Ő neked ma még jót akar.
Kínálja az üdvösséget,
Fogadd el, mert örökélet!
Egyszer egy “vándorapostol”, egy nyugalmazott
vén vasutas is felkeresi. Biciklivel jön a nagy
nyárban, és azt mondja, hogy a Lélek küldte őt
ide, hogy itt munkálkodjon. Borkó Julianna azt
mondja neki, hogy nem igen a Lélek küldhette,
hiszen most aratási idő van, és nem lehet
összegyűjteni a népet az “imádkozás órájára”.
Beszélgetés közben a “vándorapostol” megkérdezi
tőle, hogy szokta-e ő is vagdosni a papokat, és
egyéb lelki munkásokat. Mert ő szokta! Borkó
Julianna azt feleli, hogy ő nem szokta, ő
ahelyett imádkozni szokott értük, hogy töltessék
ki rájuk bővebb mértékben a Lélek. Aztán
meginvitálja a “vándorapostolt”, hogy ha már itt
van, jöjjön ki a mezőre aratni. A forróság
azonban úgy látszik, nincs ínyére a vándornak,
és elszivárog.
VII.
1944 nyarán három áldott napot töltöttem
Kopácson, ebben a kedves, hangulatos vízifaluban,
Borkó Julianna mellett. Három napon keresztül
hallgattam őt az imaterem hűvös csendjében, míg
elbeszélte élete történetét, az igazi hívőnek
azzal a Szentlélektől adott művészetével,
amelyben eltűnik az “én”, és kiragyog a
Krisztus.
A falu felett a Dráván túlról az amerikaiak
hatalmas légi csordái zúgtak, vitték az ítéletet
Budapest felé. Mi ültünk az imateremben és a
gépek zúgásában hangzott Borkó Julianna
bizonyságtétele az örök megtartó Krisztusról.
Megkérdeztem tőle végül, hogy van-e üzenete? Azt
felelte:
- Van! A hitetlenek hagyják el a pogány
isteneket, és ragadják meg a Krisztus
palástjának szegélyét, mint a vérfolyásos
asszony. Olvassák el azt a történetet (Mt
9,20-22), abban meg van írva, hogy kell
csinálni. A hívők, a bibliakörbe tömörültek,
vagy magánosok pedig imádkozzanak többször,
buzgóbban, és forróbb könyörgéssel az egész
magyarság megmaradásáért! Imádkozzon egyházért
és népért minden hívő buzgóbban. Tartsunk össze
a gyülekezetben és imaórákon, mert ezek a
közösségek azt jelentik, amit Mózesnek jelentett
Áron és Hur: segítik feltartani imádkozásra a mi
sokszor meglankadó kezünket és szívünket! Legyen
több hite a református nőnek! A niniveieknek lám
csak annyi reménységük volt, hogy: “Ki tudja,
talán visszatér és megengesztelődik az Isten, és
elfordul haragjának búsulásától, és nem veszünk
el!” (Jónás 3,9) És ez a “talán” elég volt arra,
hogy meghőköljenek a bűn útjáról. Mennyivel több
és biztosabb a mi reménységünk! Ha Krisztusba
kapaszkodunk, semmiképpen el nem veszünk! A
lányok Krisztusnak adják át magukat. Szomorú
példák mutatják, hogy mi lesz abból a lányból,
aki a világnak adja oda magát.”
A lányoknak külön üzenete is van:
“Óh, lánykáim! Szeressétek nagyon Krisztust. Egy
75 éves vén mondja nektek: ez az igazi
boldogság, igazi élet, Őt szeretni, Övé lenni.
Jaj, kössétek hozzá életeteket! Szükségetek van
rá, hogy erősségetek legyen az életben. Mert
jaj, milyen azoknak a legényeknek egy része,
akikből kikerül majd házastársatok! Krisztus
nélkül mi lenne veletek ilyen férfiakkal való
házaséletben?! Az igével üzenem néktek:
Vigyázzatok, el ne sodortassatok! Mert ez a
világ nem csak a férfiak vérére szomjas, de a ti
tiszta életetekre is. Jöjjetek Jézushoz,
legyetek hűségesek Jézushoz, Ő megvéd!”
A lelkipásztoroknak ezt üzeni szeretettel és
alázattal egy öreg szolgálócselédje Krisztusnak:
“Többet kell imádkozni és többet kell tusakodni
a ránkbízottakért. Olyan szeretet legyen bennünk
a ránk bízottak iránt, mint amilyen Pál apostolé
volt, aki kívánt átokká lenni népéért, csakhogy
megnyerje azt Krisztus és az örökélet számára.
Nyíltan meg kell mondani, hogy a háborút a bűn
hozza ránk, hogy a háború ítélet. De hirdetni
kell, hogy nyitva van a bárka, a szabadulás és a
béke bárkája: erős az, Krisztus csinálta,
elférünk benne mind!”
Ezeket mondotta Borkó Julianna, a 75 éves áldott
öreg hívő lélek, a Drávaszög nagy imádkozója.
1940 táján megírta életrajzát, ebből valók ezek
a szavak:
“Nemsokára elmúlok. Csak Te vagy örök és
változhatatlan, én Istenem és Atyám. A Te
esztendeid nem érnek véget, ígéreted állandó és
örök. Csak a Te hatalmas és jóságos kezedet
látom, én megtartó Krisztusom. Óh, hányszor
kimentettél a habok közül, hogy élve dicsérjelek
Téged! Még csak egy kérésem van: majd amikor
munkámat bevégzem, s napom alkonyra száll, majd
tán egy csendes estelen, hallom az édes
szózatot: pihenni térhetsz gyermekem! Óh, akkor
engedd, hogy hozzád vágyó lelkem téged
megláthasson, és az egekben örökké dicsérhessen
és imádhasson…”
Borkó Julianna egyik imájában ezt mondta:
“Köszönöm Uram, hogy gyufaszál lehettem!”
Hisszük, több volt ő annál. Hiszen sokakat
elvezérelt a lélek által az igazságra, egy
hosszú életen át. S az ilyenek fénylenek, holtuk
után is.
Köszönjük neked Jézus Krisztus Urunk Borkó
Julianna testvérünket. Köszönjük, hogy a
Drávaszögben mindnyájunkért könyörög valaki.
(Illetve, hogy csak könyörgött, mert hiszen
áldott, kedves szíve ezelőtt húsz évvel
megállott immár.)
Szabó Lajos
református lelkész
|